آیا داشتن کار پاره وقت در کنار شغل تمام وقت جزو ملزومات می باشد؟

آیا داشتن کار پاره وقت در کنار شغل تمام وقت جزو ملزومات می باشد؟ همواره زمانی که از کار پاره وقت سخنی به میان می آید، یادآور مشاغلی می باشد که برای دانشجویان بسیار کاربرد دارد. اما امروزه مثل سابق این مشاغل فقط مختص دانشجویان نبوده. بسیاری از افرادی که در کار تمام وقت مشغول هستند، نیز دستی در کارهای پاره وقت دارند. عمده دلیل آن تغییراتی است که در بحث اقتصاد به وجود آمده است. بسیاری از افراد داشتن کار پاره وقت را ملزم می دانند.

آیا شما نیز در یکی از شغل های پاره وقت مشغول به کار هستید؟ آیا داشتن یک کار پاره وقت را در کنار شغل تمام وقت لازم و ضروری می دانید؟ در این مقاله ما به موضوع مورد بحث این روزها، پرداخته ایم. اگر شما نیز داشتن یک کار پاره وقت جزو دغدغه هایتان شده است، ما را تا آخر مقاله همراهی کنید.

شغل پاره وقت به چه شغل هایی گفته می شود؟

 طبق تعریف دیکشنری کسب و کار، کار نیمه وقت را به فعالیتی که با عدم رعایت الزامات و یا استانداردهای تمام وقت بوده و همچنین مشارکت در کار پاره وقت نیز معمولا به گذراندن کسری از وقت در مقایسه با یک همتای تمام وقت تعریف کرده اند. البته تعاریف کار نیمه وقت در بسیاری از کشورها متفاوت بوده و گاهی در بعضی از آنها، این نوع فعالیت را در راستای کار تمام وقت می دانند. اما برای بیان واضح تر از این نوع فعالیت، به ساعات کمتری که در هفته نسبت به مشاغل تمام وقت صورت می گیرد، می توان اشاره کرد. این فعالیت می تواند به صورت حضوری نیز در شرکت ها صورت گیرد.

انواع مشاغل پاره وقت:

کارهای پاره وقت برای تسریع در انجام آنها به صورت عمده انجام می شوند. در زیر به تشریح این دو نوع پرداخته شده است.

شغل پاره وقت حضوری:

این مدل از کار نیمه وقت در ساعات غیرعادی کاری، صورت می گیرد. جزو ساعات کاری حضوری شمرده می شوند. همان طور که اطلاع دارید، تمامی کارهای تمام وقت بین 7 صبح و تا 5 بعد از ظهر انجام می شوند. کارهای نیمه وقت نیز در غیر ساعات کاری بین ساعت های 17 عصر تا 21 شب مشغول به کار اند. این فعالیت ها می توانند در کافی شاپ ها، داروخانه ها و… باشند. علاوه براین تدریس در یک مدرسه و یا آموزشگاه نیز می تواند جزو مشاغل پاره وقت به حساب بیاید.

شغل پاره وقت غیر حضوری:

از دیگر فعالیت های کار پاره وقت می توان به  کار نیمه وقت دورکاری و یا فریلنسری اشاره کرد. عمده دلیل محبوبیت این نوع فعالیت از کارهای نیمه وقت در انعطاف پذیر بودن زمان کار، می توان جستجو کرد. نقش اصلی که در این فعالیت تاثیر بسزایی دارد، اینترنت می باشد که با پیشرفت علم تکنولوژی، دسترسی به مناطق دور را برای ما آسان تر کرده است. در این مشاغل می توانید در یکی از فعالیت هایی چون ویراستاری، حسابرسی، گرافیک، تولید کننده محتوا و مترجمی را فعالیت کنید.

مزایای استخدام نیروی شغل پاره وقت برای کارفرما:

 کارمندان پاره وقت بهترین نیرو برای کسب و کارهای کوچک و نوپایی و حتی چند ملیتی می باشند. معمولا بسیاری از شرکت در بدو شروع به کار توانایی استخدام نیروی های تمام وقت و حرفه ای را ندارند. بنابراین برای رفع نیاز خود از نیروهای نیمه وقت کمک می گیرند. در ادامه به مواردی از مزایای این نوع فعالیت و سودی که به شرکت می رساند، بیان شده است.

مزیت های شغل پاره وقت:

  • در بسیاری از کسب و کارهای نوپا، استخدام نیروی پاره وقت می تواند در رشد تجارت آن سهیم باشد. زیرا که فشار مالی در بودجه را بسیار به حداقل می رساند.
  • بسیاری نیروهای پاره وقت از منابع حرفه ای برخوردارند ولی به دلیل سبک زندگی شان این نوع فعالیت را انتخاب کرده اند.
  • امکان دارد بعضی از این افراد کار تمام وقت نیز داشته باشند. عواملی چون زایمان و یا پرستاری از عزیزانشان آنها را از کارهای تمام وقت دور نگه داشته و فاصله انداخته است.
  • کار نیمه وقت را می توان پلی برای بازگشت به اشتغال بر شمرد. کارفرمایان با استخدام آنها صاحب بسیاری از دست آوردها می شوند.
  • با به کارگیری نیروی های نیمه وقت، نیازهای شرکت با بودجه کمتری تامین می شوند. 
  • فرصت رقابت با رقبای بزرگ تر ایجاد می شود. استخدام متخصصانی که به دلیل سبک زندگی شان از این فعالیت استفاده می کنند، می تواند در ارتقا و توانایی شرکت در رقابت با رقبای بزرگ را فراهم نماید.
  • استفاده از نیروی های پاره وقت، شانس استفاده از نیروی های متخصص را بالاتر می برد. این مورد بهترین گزینه در برابری زن و مرد می باشد. چرا که بسیاری از زنان نیز امکان فعالیت در کارهای تمام وقت را ندارند.
  • فرصت استخدام در کارکنان، تسریع و چابک تر می شود. اگر کسب و کار ایجاب نماید که در ساعات غیر عادی نیز به فعالیت بپردازند، استخدام نیروهای پاره وقت نیز تسریع می یابد. این نیروها می توانند در شب ها و یا آخر هفته ها ساعات کار خود را افزایش دهند.
  • ارزیابی نیروی کار پاره وقت در مقایسه با کار تمام وقت سریع تر صورت می گیرد. استخدام نیروهای نیمه وقت راهی مناسب برای حمایت کارمندان می تواند باشد که موجب اشتغال زایی می شود.

قرارداد های کاری در مشاغل پاره وقت:

قرارداد کار پاره وقت کاملا قانونی بوده است. در تبصره ۱ و ۲ ماده ۳۵، بند الف ماده ۳۷ قانون کار، ماده ۳۹ قانون کار، آیین نامه اجرایی ضوابط، مزایا و مشاغل تحت شمول نظام‌های کارمزدی و کارمزد ساعتی موضوع تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون کار، اشاره شده است. به همین خاطر به مانند سایر قراردادهای کاری می باشد. به همین منظور هیچ کارفرمایی حق سرپیچی از آن را ندارد. و در حالت تمایز با این قانون، فرد می‌تواند برای احقاق حق خود اقدام به شکایت از کارفرما کند.

برای محاسبه حقوق نیروی کار پاره‌وقت، باید مزد روزانه تقسیم بر ساعت کاری قانونی یعنی ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه کنید. با این روش حداقل حقوق برای یک ساعت به‌ دست می آید. و بر طبق ساعت کاری در قرارداد پاره وقت، میزان حقوق روزانه نیروی کار محاسبه خواهد شد. در قراردادهای کار معمولی، برای هر ۸ ساعت کار، یک روز حق بیمه پرداخت می‌شود. در قراردادهای کار پاره وقت نیز همین قانون اجرا می شود. بنابراین اگر روزانه به‌عنوان یک نیروی کار پاره وقت، ۳ ساعت کار می‌کنید، مجموع هر ۸ ساعت کاری شما یک روز کامل کاری شمرده می شود. بر اساس آن، حق بیمه شما باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله به لزوم داشتن و یا انتخاب کار پاره وقت آشنایی کافی را بدست آورده باشید.

برای مطالعه بیشتر : ترفند هایی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید