ایده پردازی در کارآفرینی؛ چند مورد از ایده هایی که در کارآفرینی به کار می روند!

ایده پردازی در کارآفرینی؛ 9 مورد از ایده هایی که در کارآفرینی به کار می روند! هدف از خلقت انسان و انتخاب او به عنوان اشرف مخلوقات همواره قوه ی تفکر و تعقل او را به همراه داشته است. توانایی تفکر و خلاقیت در آفرینش این موجود، او را از سایر موجودات متمایز کرده است. انسان ذاتا موجود باهوشی است و این قوه ی هوش او سبب شده است که به ایده پردازی بپردازد. و در کسب و کار و یا کارآفرینی نقش آفرینی کند. هر یک از افراد با الهام گرفتن از موضوعات و اتفاقات اطراف خود، به ایده پردازی می پردازند.

آیا شما نیز در حیطه ی کاری خود به ایده پردازی، پرداخته اید؟ ایده پردازی چه تاثیری در کسب و کار شما داشته است؟ در این مقاله ما به موضوع جذاب و متفاوت ایده پردازی در کارآفرینی پرداخته ایم. اگر شما نیز از علاقه مندان ایده پردازی به شمار می روید، پس پیشنهاد می کنیم ما را تا آخر همراهی کنید.

ایده به چه معناست؟

ایده که در زبان انگلیسی با عنوان Ideas شناخته می شود، راه حلی برای حل یک مشکل خاص می باشد. انسان ها همواره در طول تاریخ در اثر مواجه با نیازها و چالش های بر سر راه خود از ایده پردازی کمک می گیرند. در امر ایده پردازی می توان از یک مفهوم جدید و یا ترکیبی از مفاهیم از قبل شناخته شده به کار برد. همان طور که می دانید، خلاقیت ریشه در استعداد های فردی دارد. برای بیان واضح تر، در خلاقیت امکان تمرین وجود ندارد و فقط می توان از شرایط لازم برای شکوفا شدن بهره برد. به یاد داشته باشید که ایده ها کلید و عامل اصلی تعامل بین انسان با محیط هستند. با کمک ایده پردازی نه تنها مشکلات حل می شوند، بلکه آنها را می توان به سود تبدیل کرد. عمل ایده پردازی نتیجه خلاقیت، اعتماد به نفس، تیزبینی و تجربه می باشد.

ایده پردازی در کارآفرینی چگونه است؟

ایده و ایده پردازی در بحث کارآفرینی مفهومی خلاقانه و منحصر به فرد می باشد. چهار ویژگی به کار رفته در علم کارآفرینی شامل نوآوری، منحصر به فرد بودن، حل مشکل و تولید سود می باشد. این موارد از جمله مواردی هستند که اهمیت بسیاری دارند. برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم، در زیر به توضیح مختصری از آنها پرداخته شده است.

  • نوآوری: در کارآفرینی هر ایده ای به تولید یک محصول و یا خدمت اختصاص پیدا می کند. بسیاری از کسب و کارها با تمرکز بیشتر بر روی نوآوری ها، منجر به افزایش هزینه های تحقیق و توسعه می شوند. ولی در رهبری بازار نیز جایگاه مستحکمی را برای سازمان ها فراهم می کنند.
  • منحصر به فرد بودن: پیشنهاد فروش از لحاظ منحصر به فرد بودن، بایستی آن را از رقبا  مجزا بکند. به طور مثال قیمت پایین تر و یا امکانات و خدمات بیشتر نسبت به رقبای دیگر می تواند بازار را برای سازمان شما فراهم آورد.
  • حل مسئله: تا زمانی که به چیزی احتیاج نداشته باشیم و نیازمند نباشیم، کسب و کاری را ایجاد نخواهیم کرد. هر کسب و کاری که شما امروزه مشاهده می کنید، در پاسخ به یک نیاز می باشد. برخی از نیازها ممکن است به صورت پنهانی باشند. برای نمونه افزودن قسمت دوربین به تلفن های همراه یک نیاز آشکار نبود. ولی بعد از اضافه شدن به آنها کار بسیاری از افراد را آسان نمود.
  • سوددهی: آخرین مورد از ارکان کارآفرینی، سوددهی اقتصادی می باشد. برای بررسی سوددهی قابل قبول در هر کسب و کاری از صورت های مالی استفاده می شود. برای اینکه یک ایده پتانسیل کارایی خود را از لحاظ حل مسئله و نوآوری را در بلند مدت حفظ کند، باید از لحاظ سوددهی مورد تایید قرار گیرد.

کارآفرینی به چه معنا می باشد؟

می توان کارآفرینی را تلاشی برای ایجاد یک کسب و کار با هدف کسب سود تعریف کرد. در این تعریف منظور از تلاش سرمایه گذاری، وقت گذاشتن، یادگیری و قبول تمامی مسئولیت ها و ریسک ها می باشد. ممکن است بسیاری از تعاریف گوناگون از بحث کارآفرینی را از زبان بزرگان شنیده باشید. به بیان ژوزف شومپیتر ( اولین فردی که اصطلاح کارآفرینی را به کار برد)، کارآفرینی تبدیل یک ایده به نوآوری است. یا در تعریف دیگر ” کارآفرینی یعنی تعقیب فرصت ها ”  و ” کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش ” نمونه هایی از این تعارف می باشند.

9 تفکر اصلی در ایده پردازی در کارآفرینی:

حال که با اصول ایده پردازی و کارآفرینی آشنا شدید، به منظور اینکه یک تفکر اصولی را در این زمینه به کار ببرید. به 9 مورد از اصول ایده پردازی توجه شایانی داشته باشید.

 تفکر واگرا را برای ایده پردازی در کارآفرینی تقویت کنید.

در مبحث ایده پردازی و خلاقیت، به تفکر واگرا و همگرا نیز توجه شایانی داشته باشید. منظور از تفکر همگرا، داشتن یک پاسخ خاص و مشخص برای یک مسئله خاص را گویند و برای بهبود بخشیدن به یک پاسخ، همان پاسخ به کار رفته را کم و زیاد می کنیم. در مقابل تفکر واگرا خواهان این است که ذهن را از چارچوب کلی خارج کند و از پاسخ های خلاقانه تری استفاده نماید. هر چه قدر بر روی تفکر واگرا تمرکز نماییم، ایده های بهتر و مناسب تری را فراهم خواهیم آورد.

 اطرافتان را به خوبی زیر نظر بگیرید.

عمده ی ایده هایی که بوجود می آیند از مسئله و مشکلات زندگی روزمره می باشند. کسانی که به اصطلاح ماشین باز می باشند، معمولا حوصله رفتن به کارواش را ندارند. بنابراین ایده ای به همین منظور به وجود آمده است تا ماشین آنها را در جلوی منزل شان بشورد.

 به کمیت ایده ها برای ایده پردازی در کارآفرینی توجه داشته باشید.

پیدا کردن ایده های مختلف در زمینه های مختلف، شما را برای یافتن ایده ای مناسب برای درآمد زایی و کسب و کارتان شرایط را مهیا می کند. در این مورد شما با دادن ایده های متنوع، به ایده مد نظر خودتان خواهید رسید.

 از روزمرگی فرار کنید.

در پیش گرفتن یک زندگی نرمال و عاری از هرگونه خلاقیت و جنب و جوشی، شما را از ایده پردازی برای کسب و کارتان باز می دارد. بدین منظور به اطرافتان توجه کنید تا ایده های مناسبی را برای کسب و کارتان پیدا نمایید.

 توانمندی های خودتان را فراموش نکنید.

هر فردی استعداد بالقوه ی خود را دارد و فقط وظیفه ی شما شکوفا کردن آن استعداد می باشد. با کشف استعدادتان می توانید در زمینه کسب و کار مرتبط با آن فعالیت نمایید و با ایده های متنوع تان آن کارآفرینی را گسترش دهید.

 پیچیدگی های اطراف تان را ساده کنید.

بسیاری از کارآفرینان موفق با تبدیل پیچیدگی هایشان به سادگی توانسته اند به این مرتبه از موفقیت برسند. راه اندازی خریدهای اینترنتی، تاکسی های اینترنتی و… مواردی از این نمونه ها می باشد.

 مشورت کردن با دیگران را برای ایده پردازی در کارآفرینی فراموش نکنید.

مشورت گرفتن با کسانی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند، گزینه ی مناسبی برای گفتگو می باشند. با مشورت گرفتن از این افراد می توانید از مزایا و معایب این ایده آگاه شوید و با اطلاع بالایی به این کار بپردازید.

 بازار تصمیم گیرنده خوب یا بد بودن ایده ی شما می باشد.

بسیاری از افرادی که برای بار اول شروع به ایده پردازی می کنند، تصور می کنند که از همین ایده می توانند، دنیا را تغییر دهند. اما نباید فراموش کنید که این بازار است که تصمیم گیرنده رشد این ایده و یا شکست آن را تعیین می کند.

به بیان پیتر دراکر “ملاک سنجش یک نوآوری، تازه و بی سابقه بودن، محتوای علمی و نبوغ آن نیست بلکه موفقیت آن در بازار اهمیت دارد.”

 مطالعه و بررسی داشته باشید.

برای داشتن یک ایده ی خلاقانه، داشتن درک بالا و قدرت تحلیل مسائل یک ضرورت به حساب می آید. مطالعه تخصصی در رابطه با موضوعی می تواند روند آشنایی با آن را تسریع بخشد. مطالعه و بالابردن آگاهی تان در موضوعی که علاقه مند به فعالیت دارید، گزینه بسیاری خوبی می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به اصولی که در ایده پردازی به آنها نیازمند خواهید بود، آشناییت کافی را بدست آورید.

برای مطالعه بیشتر : راه های کسب درآمد از تولید محتوا را بشناسید!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید