چگونه یک مشاور شغلی باشیم؟

چگونه یک مشاور شغلی باشیم؟ این شغل مناسب کسانی است که از ملاقات و صحبت با افراد مختلف لذت برده و دوست دارند به آنها کمک کنند که از همه توانایی های بالقوه خود بدرستی استفاده کنند.

مشاور شغلی کسی است که برای رسیدن به یک شغل مناسب، به افراد کمک می کند. مشاور شغلی استعدادها، امکانات، خصوصيات رواني و جسمي فرد را در نظر گرفته و شغلی که متناسب و سازگار با آنها باشد را به او پیشنهاد می کند. در واقع آشنایی کامل با مشاغل مختلف دارد و بهترین شغل را با دریافت و بررسی اطلاعات مربوط به توانایی ها، استعدادها، امکانات و شرایط فرد متقاضی،برای او می یابد.

مشاوره شغلی در مراحل مختلف زندگی افراد نقش متفاوتی دارد. در مورد دانش آموزی که هنوز رشته تحصیلی و آینده شغلی خود را انتخاب نکرده، مشاور شغلی به بررسی دقیق ویژگی های شخصیتی، استعداد و توانمندی ها، علایق و شرایط خانوادگی او پرداخته و با توجه به آنها، رشته تحصیلی و به دنبال آن شغل مناسب او را تشخیص و او را در جهت مناسب قرار می دهد.

مشاور شغلی در مورد فرد شاغلی که به شغل خود علاقه دارد ولی از وضعیت فعلی راضی نیست و یا دانشجویی که به رشته خود علاقه دارد ولی نمی داند برای ورود به شغل چه کار کند، وظایف متفاوتی دارد. مشاور شغلی به او کمک می کند تا از طرفی جنبه های مختلف شغل خود از جمله زمینه های کارآفرینی، رشد شغلی، راه های افزایش درآمد و… و از طرف دیگر توانمندی ها و استعدادهای خود را به خوبی بشناسد. بر اساس این اطلاعات راه های مناسب بهبود وضعیت شغلی و پیشرفت را به او نشان می دهد.

مشاوره در فروش

وظایف مشاور شغلی

وظایف مشاور شغلی عبارتند از  :

شناسایی و ارزیابی توانایی ها، استعدادها و علایق مراجعان

آشنا کردن مراجعان با موارد آموزشی و شغلی از جمله رشته های تحصیلی، ویژگی های شغلی، شرایط درآمدی شغل و…

مصاحبه با مراجعان و گرفتن تست های روانشناسی و شخصیت شناسی برای شناخت صحیح ویژگی ها و خصوصیات آنها

کسب سایر اطلاعات لازم در مورد شرایط زندگی، شرایط محل کار، مشاغل موجود در سازمان (در بررسی کارکنان سازمانی) و… مراجعان

راهنمایی و کمک به مراجعان در انتخاب رشته تحصیلی یا شغل مناسب

برنامه ریزی عملی برای افراد برای رسیدن به اهداف و حمایت از آنها جستجو و کسب اطلاعات لازم در صورت نیاز

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

علاقه مندان به این شغل می توانند در رشته های زیر  تحصیل کنند. :

کارشناسی راهنمایی و مشاوره و برخی گرایش های روانشناسی یا کارشناسی ارشد مشاوره (به خصوص گرایش مشاوره شغلی)

 مشاوره و راهنمایی 

برخی گرایش های روانشناسی

بازارکار و آینده شغلی مشاور شغلی

کار در بخش دولتی و خصوصی در مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها و مراکز مشاوره

در صورت داشتن تجربه و سرمایه کافی نیز می توان به طور مستقل کارکرد و یک مرکز مشاوره شخصی راه اندازی کرد.

چگونه یک مشاور شغلی باشیم؟

مشاوره شغلی در بحث سازمانی نیز معنا دارد. در سازمان مشاور شغلی به بررسی پست ها و سمت های سازمانی پرداخته و با انجام مصاحبه ها و گرفتن تست های روان شناسی و شخصیت شناسی مناسب از کارکنان، به شناخت کاملی می رسد و بهترین شغل برای هر فرد در آن سازمان را مشخص می کند. این کار مشاوره شغلی علاوه بر افزایش کارآیی و بهره وری کارکنان سازمان، رضایت شغلی آنان را نیز فراهم می کند.

مشاور شغلی باید شنونده و روانشناس خوبی بوده و مهارت های ارتباطی و پرسش گری مناسبی را نیز دارا باشد. او باید شناخت کامل و خوبی از مشاغل مختلف اعم از ویژگی ها، وضعیت درآمدی، شرایط بازارکار و… داشته و با همه روش ها و فنون شناسایی ویژگی ها و شخصیت افراد نیز آشنا باشد. در واقع باید انسان شناس متبحری باشد.

بیشتر بخوانید: فرصت های شغلی فریلنسری خلاق

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید