ساخت موشن گرافیک؛ چگونه می توانیم یک موشن گرافیک بسازیم؟

 ساخت موشن گرافیک؛ چگونه می توانیم یک موشن گرافیک بسازیم؟ در دنیای دیجیتالی امروزی، ابزارهای مختلفی برای انتقال مفاهیم تولید شده اند. یکی از این ابزارهای کاربردی در زمینه انتقال مفاهیم به شکل فیلم و انیمیشن، موشن گرافیک می باشد. حتما موشن گرافیک را در تیزها و انمیشن هایی که به دنیا عرضه می شوند و صد البته بعضی از آنها نیز به شهرت هم می رسند، دیده باشید. متخصصان امر بازاریابی، موشن گرافیک را بهترین و سریع ترین راه برای رساندن مفاهیم به مخاطبان می شناسند.

آیا شما نیز تجربه ساخت تیزهای تبلیغاتی با کمک موشن گرافیک را داشته اید؟ پس از عرضه این تبلیغات به کمک این ابزار چه بازخورد هایی را شاهد بوده اید؟ در این مقاله ما به موضوع هیجان انگیز ساخت موشن گرافیک، پرداخته ایم. اگر شما نیز تمایل به ساخت ویدیو در این ابزار را دارید، ما را تا آخر مقاله همراهی کنید.

ساخت موشن گرافیک به چه معناست؟

کلمه موشن  (Motion)از زبان لاتین سرچشمه می گیرد و به معنای حرکت می باشد. موشن گرافیک به صفحاتی که به صورت پشت سر هم حرکت می کنند و در آخر یک انیمیشن را به مخاطب نشان می دهند، گفته می شود. همان طور که می دانید، موشن گرافی زیر مجموعه محتواهای بصری می باشد و جذابیت بسیاری در نزد مخاطبان دارد. عمده ی دلیل بکارگیری بسیاری از کسب و کارها از ابزار موشن گرافیک، برای تبلیغات و معرفی محصولات و خدماتشان می باشد.

ساخت موشن گرافیک چه کاربرد هایی دارد؟

زمینه های کاربردی موشن گرافیک بسیار وسیع می باشند. در زیر به مواردی از این کاربردها اشاره شده است.

اینفوگرافی متحرک:

اینفوگرافی متحرک،  بهترین راه برای نمودارهای خسته کننده و کسل کننده می باشد. از این مورد در انتقال اطلاعات و داده های پیچیده به دیگران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و جذابیت آن را دو چندان می کند. اینفوگرافی متحرک بهترین گزینه برای انتقال حجمی زیادی از اطلاعات است.

انیمیشن دو بعدی:

یکی از راه هایی که محدودیت سنی نداشته و به فهم مطالب بسیار کمک می کند، داستان گویی می باشد. از لحاظ اقتصادی ساخت ویدیوها زیاد مقرون به صرفه نمی باشد، بنابراین ما به شما موشن گرافی را پیشنهاد می کنیم. ابزار موشن گرافی برای ساخت انیمیشن های آموزشی بسیار کاربرد دارد و همچنین از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. با استفاده از شخصیت های کارتونی می توانید مطالب تخصصی را به زبان عامیانه و ساده به مخاطب تان برسانید. هزینه ی پایین و تاثیرگذاری بالا، استفاده از این ابزار را برای صاحبان کسب و کار ترغیب می کند.

نوشته های پویا:

اگر تمایل دارید بدانید که هنر انتقال احساسات و ایده ها در چه نوشته هایی نفهته است؟ باید به متن های پویا اشاره کنیم. نوشته های پویا از محبوب ترین سبک ها در صنعت انیمیشن می باشد و البته که این ابزار جای شکی را بر جای نمی گذارد. متون پویا اگر به درستی و هوشمندانه بکار گرفته شوند، برای انتقال مفاهیم بسیار مناسب هستند. این سبک از موشن گرافی، هنرمندان را برای ایجاد خلاقیت و ماندگاری در ذهن مخاطبان آزاد گذاشته است. برای نمونه می توان به تبلیغ قدیمی ماشین های F-150 کمپانی فورد اشاره کرد، که مشهورترین انیمیشن در این زمینه می باشد.

ابزارهای کاربردی در ساخت موشن گرافیک

دنیای اینترنتی امروزی دسترسی به بسیاری از نرم افزارها را برای راحتی شما فراهم کرده است. دیگر مثل گذشته ها نیاز به صرف زمان های طولانی برای ساخت یک تیزر و یا انیمیشن نخواهید داشت. تولید نرم افزارهای گوناگون، شما را برای دسترسی راحت تر به خواسته ی مد نظرتان کمک شایانی داشته است. در زیر به تعدادی از این موارد پرداخته شده است.

Adobe Photoshop:

نام و رسم فتوشاپ از قدیم و الایام زبان زد عام و خاص بوده است. کمتر عکسی را در فضای مجازی وجود ندارد،  که از فتوشاپ استفاده نکرده باشد. نرم افزار فتوشاپ از اصلی ترین برنامه ها می باشد که یک موشن گرافیست باید آن را بیاموزد. از جمله مباحثی که یک موشن گرافیست باید این نرم افزار را فرا گیرد، می توان به :

  • ساختن مت پینتینگ (Matte Paintings)
  • ساخت گیف
  • ساخت طرح انیمیشن
  • ساخت تصاویر روتوسکوپ اشاره کرد.

Adobe illustrator:

این نرم افزار نیز در ظاهر به مانند نرم افزار فتوشاپ می باشد، اما در عملکرد آن تفاوت هایی وجود دارد. عملکرد نرم افزار ادوب ایلوستریتور به صورت ویراش برداری می باشد. این روش در طراحی لوگوها، اشیا و پس زمینه ها در موشن گرافیک به کار می رود.

Adobe After Effects:

اصلی ترین و اساسی ترین ابزار موشن گرافیک، نرم افزار ادوب افتر افکت می باشد. نرم افزار ادوب افتر افکت یک برنامه ی مخصوص انیمیشن سازی می باشد. البته انیمیشن های سه بعدی را حمایت نمی کند. این نرم افزار بر پایه ی متحرک سازی و ترکیب کردن بنا شده است. اگر بخواهیم به پتانسیل های آن اشاره کنیم، می توان به:

  • ساختن اینترو برای لوگو
  • انیمیت کردن متن
  • کامپوزیت سه بعدی
  • موشن ترکینگ
  • حذف آبجکت های مورد نظر در تصویر
  • ساخت و شبیه سازی افکت

چگونه از خودمان یک موشن گرافیست بسازیم؟

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد، نرم افزار موشن گرافیک بر مبنای انیمیشن تولید می شود. بنابراین به مطالبی که در زیر اشاره خواهند شد توجه بسیاری داشته باشید.

نوشتن فیلم نامه موشن گرافیک:

فیلم نامه یک موشن گرافی، توسط طراحان و یا تیمی از نویسندگان نوشته می شود. حجم فیلم نامه بر حجم موشن گرافی تاثیر مستقیمی می گذارد. زمان استاندارد و مناسب برای ویدیوها بین 30 ثانیه تا 3 دقیقه می باشد. هنگامی که فیلم نامه را می نویسید، صدای گوینده را نیز در نظر داشته باشید. علاوه بر این به جنسیت، سن، لهجه و تن صدای گوینده نیز مد نظر قرار دهید.

برای مطالعه بیشتر در این باره به مطلب دریگر سایت پراوش مراجعه کنید : چند ترفند سناریو نویسی برای موشن گرافیک

تهیه استوری برد برای موشن گرافیک:

از قسمت های پرهیجان انگیز موشن گرافیک ها، وجود استوری برد ها می باشند. این مرحله مخصوص به تصویر کشیدن ایده های طراحان و همچنین مشتریان می باشد. اولین مرحله در مراحل استوری برد، انتقال فیلم نامه می باشد و بیشترین زمان اختصاص یافته نیز برای این مورد می باشد. طراحان باید محتوای استوری برد ها را در سه قالب (720p، 1080p، مربعی) تنظیم نمایند.

دوبلاژ موشن گرافیک ها:

استفاده از صداهای مناسب برای خواندن متن فیلم نامه ها و ایفای نقش آنها، از مراحل مهم و اساسی در این مورد می باشد. در انتخاب دوبلورها، به محتوای اثر و نحوه روایت آن توجه بسیاری داشته باشید.

چیدمان اولیه موشن گرافیک ها:

با انتقال فایل های خودتان به نرم افزار طراحی مانند افتر افکت، می توانند صدا و تصویر را هماهنگ کنند. بعد از این مرحله به طراحی ابتدایی و اولیه انیمیشن ها می توانید بپردازید. این مرحله برای هماهنگی بین بخش های مختلفی چون موشن گرافی و ایجاد طرحی کلی از محصول می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید موشن گرافیک خود را تهیه نمایید و لذت ببرید.

برای مطالعه بیشتر : از تاثیر موشن گرافیک در معرفی محصولات و خدمات تان چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید