چیزهایی که برای فعالیت در بازار بورس باید بدانید

آیا به بازنشستگی فکر کردید؟ نمی دانید چگونه می توانید سالهای طلایی خود را در آسایش سپری کنید؟ سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار یکی از راه های افزایش ثروت و امنیت شما است ، اما خطرات جدی در این خصوص هم وجود دارد. این نکات را دنبال کنید تا یک شروع محکم در آینده مالی خود داشته باشید.

1.بدانید که بورس چیست. برای سرمایه گذاری صحیح ، باید بدانید که بازار سهام چیست و چگونه فعالیت می کند.
هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی که هر کدام یک سهم نامیده می شوند تقسیم می شود که معمولا قیمت اسمی هر سهم در ایران 1000 ریال است به منظور جمع آوری پول ، یک شرکت سهامی را منتشر می کند که عموم مردم می توانند خریداری کنند. هر سهم درصد کمی از مالکیت در آن شرکت را نشان می دهد.
سهامدار شخصی است که در یک شرکت سهام دارد. یک سهامدار می تواند به اندازه یک سهم و به اندازه میلیون ها نفر در اختیار داشته باشد. به سهامداران در شرکت رأی داده می شود و درصدی از سود را کسب می کنند.
بازار سهام اینجاست که سهام شرکت ها خریداری و فروخته می شوند. این می تواند یک مکان فیزیکی یا یک بازار مجازی باشد.

2.خود را با انواع مختلف سهام آشنا کنید. دو نوع سهام اصلی وجود دارد:

سهام ممتاز: دارندگان این نوع سهام مالکان نهایی شرکت هستند. مزایای این گروه از سهامداران شامل حق دریافت سود سهام، حق رای در مجامع عمومی عادی و فوق العاده، حق تقدم خرید سهام جدید، حق باقی‌مانده دارایی پس از انحلال شرکت، حق اطلاع از فعالیت شرکت و … است. لازم به ذکر است که سهام عادی می‌تواند بی‌نام یا بانام باشد.

سهام عادی: دارندگان این سهام علاوه بر مزایای سهام عادی، در زمان انحلال شرکت نسبت به دارندگان سهام عادی در دریافت ارزش اسمی سهام خود الویت دارند. علاوه بر این سود سهام ممتاز پیش از سهام عادی پرداخت می‌شود.

3.درباره نحوه افزایش و کاهش ارزش سهام مطلع شوید. سهام طبق قانون عرضه و تقاضا فعالیت می کنند. از آنجا که تقاضا برای سهام افزایش می یابد و افراد بیشتری نسبت به فروش علاقه مند به خرید هستند ، قیمت سهام بالا می رود. این امر به این دلیل است که عرضه سهام کمتر است و هر سهم با ارزش تر می شود. بطور کلی با موفقیت شرکت سهام افزایش می یابد و در صورت ضعف عملکرد شرکت ، تقاضای آنها کاهش می یابد.
تقاضا اغلب براساس انتظارات از عملکرد آینده است. وقتی سرمایه گذاران احساس کنند که این شرکت در آینده نزدیک عملکرد بهتری خواهد داشت ، تقاضا افزایش می یابد.
پیش بینی اطمینان با چگونگی رفتار سهام بورس غیرممکن است. به همین دلیل است که ریسک زیادی با این شکل از سرمایه گذاری وجود دارد.

4.در مورد سود سهام اطلاعات کسب کنید. سود سهام سودی است که به اختیار هیئت مدیره به سهامداران پرداخت می شود.

شرکتهای پایدار غالبا وقتی قیمت سهام آنها زیاد نمی شود، سود سهام خود را پرداخت می کنند تا سرمایه گذاران راضی باشند.
سود سهام روشی عالی برای کسب درآمد “منفعل” (خودکار) در طی یک دوره زمانی طولانی است.

5.چرا می خواهید سرمایه گذاری کنید. از خود بپرسید که چرا می خواهید سرمایه گذاری کنید و آنچه را که انتظار دارید از آن به دست بیاید. بورس اوراق بهادار می تواند بسیار بی ثبات باشد ، و می توانید شاهد یک روز بد باشید که بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری خود را از دست می دهید.
سرمایه گذاران خوب برای بلند مدت سرمایه گذاری می کنند. اگر بلافاصله به دنبال پول نقد هستید ، ممکن است بازار سهام مکان مناسبی برای قرار دادن پول شما نباشد.
اگر می خواهید از بدهی خود خارج شوید ، سرمایه گذاری نکنید. قبل از سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ، از هرگونه بدهی با بهره بالا جلوگیری کنید.
سرمایه گذاری موفقیت آمیز سهام نیاز به زمان اختصاصی از سرمایه گذار دارد. از خود بپرسید که آیا حداقل برای چند ساعت در هفته فرصت تحقیق در شرکتها را دارید؟ چنین تحقیقاتی بسیار مهم است. خدمات تحقیقاتی بسیاری برای انجام برخی از کارها برای شما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید