آیا بسته بندی محصول می تواند مشتری را برای جذب خرید آن محصول ترغیب کند؟!

آیا بسته بندی محصول می تواند مشتری را برای جذب خرید آن محصول ترغیب کند؟از قدیم الایام بسته بندی محصول شاخصه ی اصلی در خرید و انتخاب آن محصول به شمار می رفته است. بسیاری از افراد هنگامی که محصولی را تهیه می نمایند چه به منظور مصرف شخصی و یا به منظور هدیه دادن، به نوع بسته بندی محصول اهمیت بسیاری می دهند. چرا که عامل اصلی جذب مشتری حتی زمانی که به آن محصول نیاز هم نداشته باشند، است.

آیا تابحال تجربه خرید محصولی فقط برای بسته بندی آن داشته اید؟ اهمیت بسته بندی محصول در نظر شما در چه جایگاهی قرار دارد؟ در این مقاله ما به موضوع پراهمیت بسته بندی محصول که همه روزه با آن سرو کار داریم، پرداخته ایم. اگر شما نیز تمایل به کسب اطلاعاتی در این زمینه دارید، ما را تا آخر مقاله همراهی کنید.

تاریخچه بسته بندی محصول

بسته بندی محصول به زمان های بسیار دور و به زمان سکونت انسان ها در غارها و پناهگاه ها باز می گردد. در این دوران انسان ها برای تغذیه باید مواد مورد نیاز خود را از طبیعت تهیه می کردند. و به محل سکونت خود آورده و از آنها مراقبت می کردند. این مسئله باعث شد تا آنها به فکر حفاظت مواد شان از حشرات باشند. برگ و پوست درختان و پوست حیوانات شکار شده از جمله اولین بسته بندی ها در آن دوران بوده است.   

بسته بندی محصول چه مفهومی دارد؟

از بین تعاریف مختلفی که در زمینه بسته بندی بیان شده است، می توان به مواردی از آنها اشاره کرد. در وهله ی اول، بسته بندی را شامل طراحی، تولید ظرف و یا لفاف برای یک کالا می دانند. یا بسته بندی فرایندی است که سلامت محتوای کالا را از مرحله ی تولید تا مصرف را تضمین می کند. به بیان علمی تر، بسته بندی در زمینه های علمی، هنر و تکنولوژی که از محصولات محافظت، کنترل و ذخیره سازی می کند. اما برای تعریف کامل و جامع از موضوع بسته بندی می توان به تعریف پین که در سال 1962 پرداخته است، اشاره ای داشت.

طبق تعریف پین: سیستمی که زمان تهیه ی کالا را جهت انتقال، توزیع، ذخیره و مصرف را کاهش می دهد. همچنین یک عمل فنی و اقتصادی می باشد که هزینه ی تحویل کالا را به حداقل می رساند و فروش و سود را افزایش می دهد.  

بسته بندی در علم بازاریابی در چه جایگاهی قرار دارد؟

بسته بندی از جمله کارهایی می باشد که یک مدیر محصول باید آن را به مرحله اجرا برساند. در حالت سنتی، محافظت و در برگرفتن از محصول می باشد. این بسته بندی به سه حالت بسته بندی اولیه، بسته بندی ثانویه و بسته بندی حمل و نقل طبقه بندی شده است.

برای تشریح این موضوع، یک کرم را در نظر داشته باشید. تیوب کرم در واقع نگهدارنده آن می باشد و بسته بندی اولیه است. جعبه نگهدارنده کرم نیز به عنوان بسته بندی ثانویه به کار می رود و در آخر سیستم حمل و نقلی که این محصولات را جابه جایی می کند نیز بسته بندی حمل و نقل نامیده می شود.

نکات اساسی در بسته بندی

 در مراحل بسته بندی، یک مدیر بایستی نکاتی را در خصوص محصول به کار گیرد. در زیر به مواردی از این نکات پرداخته شده است.

  • مفهوم بسته بندی: مفهوم بسته بندی دو بعد اصلی را در بر می گیرد. این دو بعد شامل تعیین هدف بسته بندی و تعیین عناصر بسته بندی است. محافظت از محصول و ابزار ارتباطی در جهت ترفیع محصول به کار می رود.
  • ایمنی و حفاظت از محصول: یک تصمیم کلیدی در بسته بندی، ایمنی و حفاظت از محصول است. بنابراین بسته بندی عامل اصلی در حفاظت از محصول می باشد.
  • مسائل زیست محیطی: امروزه بحث محیط زیستی و دوستدار محیط زیست پیش از پیش بر سر زبان ها می باشد و بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود جذب می کند. آسیب نرسیدن به محیط، به اعتبار و شهرت شرکت می افزاید و مورد توجه مدیران قرار می گیرد.
  • هماهنگی با آمیخته های بازاریابی: مرحله آخر و بسیار مهم را می توان به هماهنگی بین بسته بندی ها و آمیخته های بازاریابی در استراتژی بازاریابی دانست. به عنوان نمونه برندهای لوکس که از قیمت های بسیار بالایی نیز برخوردارند، بایستی بسته بندی مناسب و در خور آن برند طراحی شوند.

بسته بندی چه مزایایی می تواند برای محصول داشته باشد؟

 هر عملی که صورت می گیرد الزاما مزایایی را نیز به همراه دارد. برای آشنایی بیشتر با مزایای این نوع فعالیت، موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

  •  امکان نگهداری و محافظت کالا در برابر عواملی چون شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی
  •  نحوه چیدمان و نظم بیشتر و البته شکل مهندسی بهتر
  • سهولت در مصرف و همچنین کارایی بهتر
  • تسریع در حمل و نقل و کاهش احتمال آسیب دیدگی
  • به حداقل رساندن احتمال سرقت و دزدی
  • توزیع و جا به جایی راحت تر
  • فروش و سود بیشتر
  • صرفه جویی و استفاده بهینه از مواد اولیه
  • حفظ محیط زیست و قابلیت تجزیه پذیری مواد اولیه

هدف از تولید جعبه و بسته بندی چیست؟

عمده دلیل اصلی و تکاملی در طراحی بسته بندی ها، برندسازی و ایجاد هویت برای محصول می باشد. به عبارتی هنگامی که محصولی را خریداری می کنید، در واقع به همان اندازه برند آن محصول را نیز تهیه می کنید. بسته بندی مناسب و اصولی و به کارگیری خلاقیت، نقش عمده ای را در معرفی برندها برعهده دارد. بسته بندی مواد غذایی علاوه بر محافظت کردن آنها، نگهداری شان را نیز افزایش می دهد.

نقش بسته بندی در بازاریابی

بسته بندی کالا و محصول در جهان دو نقش مهم را بر عهده دارد. مظروف ساختن کالا یا نگهداری کالا و معرفی بهتر کالا و تشویق مخاطب به خرید محصول و عرضه و بازار رقابت. در واقع بسته بندی نقش فروشنده خاموش را ایفا می کند. زیرا این پوشش و بسته بندی آنها است که معرف محصول می باشند و اطلاعات را به مخاطب می رسانند.

یک بسته بندی خوب و موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای اینکه بسته بندی محصول تان موفق و معروف شود، ویژگی هایی که در زیر آورده شده اند را در برنامه کاری خود بگنجانید.

  • افزایش سهم بازار نسبت به رقبا
  • افزایش فروش محصول
  • متمایز کننده محصول از محصولات رقبا
  • تاثیرگذاری و ماندگاری برند در ذهن و خاطر مشتری
  • تعامل و ارتباط با مشتری

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به اهمیت بسته بندی در بازاریابی پی ببرید و با آگاهی در این حیطه فعالیت نمایید.

برای مطالعه بیشتر : منتخب برنامه های ضبط صدا در سیستم عامل اندروید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید