کسب درآمد دلاری از یوتیوب به زبان ساده

درود. سپاسگزار و خوشحالیم که پراوش رو انتخاب کردید و کسب درآمد دلاری از یوتیوب به زبان ساده رو و میخونید.

توی این پست قراره خیلی ساده و روون بگیم که چجوری میشه از یوتیوب کسب درآمد دلاری داشت. به همه‌ی ابهامات پاسخ بدیم و منتظر باشیم تا شما رو به زودی به عنوان یوتیوبرهای خوش فکر و نوی ایرانی دنبال کنیم.

قبلا توی پست کسب درآمد از طریق Youtube خیلی کلی به کسب درآمد از یوتیوب پرداخته بودیم و الان فرصت خوبیه تا ابهامات اساسی رو پاسخ بدیم.

محتوای بیسیک و اصلی این پست از ویدیوی آقای امیرعباس عبدالعلی در یوتیوب بهره گرفته شده. ایشون توی ویدیوشون به طور کامل راجع به یوتیوب و کسب درآمد از یوتیوب گفتن. اگر دوست دارید این آموزش رو به صورت ویدیویی و مستقیما از یوتیوب ببینید میتونید ویدیوی پایین رو مشاهده کنید. آموزش‌های بسیار خوب دیگه‌ای هم توی کانال یوتیوب آقای امیرعباس عبدالعلی (Skillvid) هست که لینک شده و میتونید مراجعه کنید و استفاده کنید.

اگر هم سرعت اینترنت پایینی دارید یا دسترسی به یوتیوب ندارید، همین ویدیو رو میتونید در قسمت پایانی همین پست بدون نیاز به دسترسی به یوتیوب (و بدون فی-لتر) تماشا کنید. اگر هم تمایل دارید که به صورت مکتوب راجع به کسب درآمد دلاری از یوتیوب بخونید، کمی پایین‌تر تمام مطالب ویدیو به صورت خلاصه (و در عین حال کامل) در اختیارتون قرار میگیره.

میتونیم از یوتیوب کسب درآمد کنیم یا نه؟

اول جواب رو بگیم : بله میشه! ولی بستگی داره.

به چی بستگی داره؟

اجازه بدید یکم برگردیم عقب‌تر مثلا ۴سال پیش. قبلاً سیستم کسب درآمد از یوتیوب اینطوری بود که وقتی بازدید ویدیوی شما از ۱۰۰۰۰ (ده هزار بازدید) میگذشت، یوتیوب از شما اطلاعات حساب میخواست تا بابت تبلیغاتی که توی ویدیوی شما نمایش داده میشه، پول به حسابتون واریز بشه.

اما اتفاقاتی افتاد که گوگل سخت گیر شد

یه عده اومدن از این شرایط سو استفاده کردن. یه سری ویدیوی سگ و گربه و حتی ویدیوهای کپی رایت دار رو میذاشتن توی کانالشون و سریع ۱۰۰۰۰ بازدید رو میگرفتن و اطلاعات حساب رو میدادن و واریز پول براشون شروع میشد. بعد از مدتی صاحب اثر پیدا میشد و ادعای مالکیت میکرد ولی پول به حساب افراد واریز شده بود و ایجاد مشکل میکرد. یا اینکه از ویدیوهای بی کیفیت افراد درآمد داشتن. این کانالها معمولا سر ماه بسته میشدن و فقط به هدف این ایجاد میشدن که توی یکماه از ویدیوهاشون درآمد موقت داشته باشن و دوباره از اول همینکار رو تکرار میکردن.

اعتراض تبلیغ دهنده‌ها

این جریان باعث اعتراض تبلیغ دهنده‌ها شد که انتظار داشتن بابت هزینه‌ی تبلیغشون بازخورد خوب بگیرن ولی این شرایط بوجود اومده براشون مناسب نبود و تبلیغات توی ویدیوهای مزخرف و بی ربط نمایش داده میشد.

 

قصه‌ی لوگان پاول

گوگل به دنبال راهکاری افتاد که این مشکل رو حل کنه. آقای لوگان پاول که از یوتیوبرهای مطرح زمان خودش بود (با ۱۵ میلیون فالوئر) کاری کرد که قضیه‌ی تغییر سیستم یوتیوب برای کسب درآمد سرعت بیشتری به خودش بگیره.

ایشون یه ویدیو بلاگر بود که به ژاپن رفت. توی ژاپن جنگلی به نام جنگل خودکشی وجود داره که لوگان به اونجا میره. قبل از رسیدنش یه نفر خودکشی کرده بوده. لوگان از اون صحنه فیلم میگیره و اپلود میکنه توی یوتیوبش. یه جو عظیم منفی درست میشه که همه شروع به اعتراض میکنن که چرا همچین کاری کردی. کار به خبرگزاری ها میکشه و اعتراض علیه یوتیوب شروع میشه که چرا یوتیوب ویدیوهاش رو بررسی نمیکنه و منتشر میکنه و ممکنه یه بچه خردسال تصویر این جنازه رو ببینه و اثرات مخرب داره و … .

بعد از اون گوگل اومد و تغییرات اساسی ایجاد کرد که امروز و در حال حاضر مبنای سیستم کسب درآمد دلاری از یوتیوبه.

 

شرط‌های یوتیوب و گوگل برای کسب درآمد از کانال یوتیوب شما

۱- شما باید ۱۰۰۰ سابسکرایبر (دنبال کننده) داشته باشید

تا موقعی که به ۱۰۰۰ سابسکرایبر نرسیدید، نمیتونید کانالتون رو Monetize کنید.

 Monetize کردن قابلیتی هست که با فعال شدنش امکان کسب درآمد شما از کانال یوتیوبتون فراهم میشه.

۲- ویدیوهای شما باید ۴۰۰۰ساعت نمایش داشته باشه

باید مرز ۴۰۰۰ ساعت نمایش داده شدن ویدیوهاتون رو رد کرده باشید. تا قبل از این شرط و شرط اول، قابلیت ‌Monetize کردن کانال شما فعال نمیشه. نکته‌ی مهم اینه که این ۴۰۰۰ ساعت باید توی ۱۲ ماه گذشته اتفاق افتاده باشه، نه از ابتدای زمانی که کانال زدید.

چرا یوتیوب روی نمایش ۱۲ ماه گذشته حساسه؟

یوتیوب میخواد اطمینان حاصل کنه که کسب درآمد برای کانالیه که اکتیو هست و فعالیت داره. بنابراین حتی اگر کانال شما Monetize شده باشه ولی فعالیتتون قطع بشه و ساعت‌های بازدید ویدیوهاتون کمتر از ۴۰۰۰ ساعت بشه، کسب درآمد شما از یوتیوب قطع میشه!

اینکه خیلی سخت و طاقت فرساست!

این دو شرطی که گوگل گذاشت خیلی‌ها رو ناراحت کرد. ۱۰۰۰ سابسکرایبر و نمایش ۴۰۰۰ ساعتی ویدیوها خیلی کار رو سخت میکنه.

اجازه بدید کانال امیرعباس عبدالعلی رو بعد از ۹ ماه بررسی کنیم و ببینیم پیشرفت کانال امیرعباس طی این ۹ ماه چطور بوده.

همونطور که میبینید امیرعباس تونسته بعد از ۹ ماه از مرز ۱۰۰۰ کاربر عبور کنه که البته این تعداد سابسکرایبر هم طی فعالیت منظم و باکیفیت بدست اومده. توی جدول پایینی هم قابل مشاهده‌است که ۴۰۰۰ بار ویدیوهای امیرعباس بازدید شده و ۲۱۰۰۰ دقیقه از ویدیوهای امیرعباس هم توی ۲۸ روز گذشته دیده شده.

امیرعباس تو کانالش بعد از ۹ ماه تونسته شرط اول رو کسب کنه ولی شرط دوم رو هنوز نتونسته کسب کنه و به ۴۰۰۰ ساعت نمایش نرسیده. ویدیوهای امیرعباس حدودا ۱۷۰۰ ساعت نمایش داشته. امیرعباس پیش بینی میکرد که اگر طبق روال اون روزش کارش رو پیش می‌برد، بین ۶ ماه تا ۹ ماه دیگه طول میکشید تا به مرز تایید حسابش برای شروع کسب درآمد برسه (اما امروز که فقط ۳ ماه از ضبط ویدیوش گذشته و من برای شما در پراوش گفته‌های امیرعباس رو مکتوب میکنم، با نرخ تصاعدی قابل توجهی پیشرفت کرده. بیش از ۳ هزار سابسکرایبر داره و بازدید ساعتی ویدیوهاش هم مرز ۴۰۰۰ ساعت رو رد کرده).

حالا فرض کنیم ما شرط‌های کسب درآمد یوتیوب رو کسب کردیم

یوتیوب چقدر قراره بهمون پول بده؟

علی بروکس یکی از یوتیوبرهای ایرانی ساکن آلمانه که قبلا قضیه‌ی پرداختی‌های یوتیوب رو توی کانال خودش توضیح داده. علی پرسیده بود فکر میکنید یوتیوب بابت هر ۱۰۰۰ بار نمایش ویدیو چقدر به یه یوتیوبر پول میده؟

حدسها مختلف بود و از ۱۰ تا ۴۰ دلار رو همه پیش‌بینی کرده بودن. در حالیکه علی جواب داده بود که بابت هر ۱۰۰۰ بار نمایش ویدیو شما بین ۱ تا ۲ دلار کسب درآمد میکنید (اگر بیشتر راجع به این موضوع گوگل کنید به رقمی در همین حدود میرسید).

وقتی که شما به شرط‌های یوتیوب برای Monetize کردن کانالتون دست پیدا کنید، یعنی ۴۰۰۰ ساعت نمایش و ۱۰۰۰ سابسکرایبر رو داشته باشید، تقریبا به درآمدی معادل ماهی ۱۵ دلار برای هر ویدیویی که بازدید خوبی داره میرسید.

البته این رقم بابت نمایش یک تبلیغ توی ویدیوی شماست. اگر شما تبلیغ دیگری هم قسمت دیگه‌ای از ویدیوتون قرار بدید (بسته به اینکه آیا کاربری که ویدیوی شما رو میبینه ویدیو رو کامل میبینه که به تبلیغ بعدی برسه یا نه) میتونید حدوداً اینجوری در نظر بگیرید که نصف دیگه‌ی اون مبلغ بهش اضافه میشه. یعنی مثلا با دو تبلیغ و با داشتن حداقل شرطهای یوتیوب شما از هر ویدیوتون ماهی ۲۰ تا ۳۰ دلار میتونید درآمد داشته باشید.

طبیعتا از اینجا به بعد، هرچقدر کاربر بیشتری جذب کنید و هرچقدر بازدید ویدیوهاتون (تبلیغ‌های یوتیوب توی ویدیوهاتون) بالاتر بره، کسب درآمد بالاتری رو هم خواهید داشت.

چه موضوعی برای کانال یوتیوبمون موثر تره؟

یه سری موضوعات هست که با انتخاب کردنشون میتونید خوب رشد کنید و خوب هم پول در بیارید.

۱- موضوعات فان و خنده دار

اولین مورد موضوعات فان و خنده داره که همیشه و همه جا طرفدار خودش رو داره. اگر بتونید ویدیوهای این سبکی بسازید میتونید موفق باشید بازدیدهای بالا داشته باشید و در نتیجه درآمد دلاری زیادی هم کسب کنید. مثلا کانال حسن ریوندی در ماه گذشته بیش از ۱/۵ میلیون بازدید داشته.

۲- مونتاژ موزیک

مورد بعدی دیگه‌ای که توی ایران بازدید بالایی داشته کانال موزیک‌های داخلیه. بعضی کانال ها موزیک‌های داخل ایران رو با یه تصویر مونتاژ میکنن و توی کانال یوتیوبشون آپلود میکنن. طبیعتا بابت پخش این ویدیوها که به دفعات زیادی هم پخش میشه کسب درآمد میکنن.

حواستون به کپی رایت باشه

البته باید به این نکته توجه کنید که یوتیوب روی کپی رایت بسیار بسیار حساسه. در صورتی که مالک اصلی اثری که شما به اشتراک گذاشتید با یوتیوب مکاتبه بکنه و ادعای مالکیت بکنه میتونه درآمدی که شما از ویدیو کسب میکنید رو به خودش اختصاص بده، بدون اینکه شما متوجه بشید. بنابراین توصیه‌ی اکید بر اینه که اگر قراره فعالیت کنید و زحمت بکشید، کپی رایت رو حتما رعایت کنید که بتونید کسب درآمد داشته باشید.

۳- حاشیه و جنجال

مورد دیگه‌ای که میتونید برای بازدید بالا و کسب درآمد ازش استفاده کنید موضوعات حاشیه‌ای و جنجالیه. مثل مصاحبه با بازیگرا، مصاحبه توی خیابون (که احتمالا برای اینکار به مجوز نیاز دارید) و اینطور مباحث. یکی از تیم‌های فعال ایران در این زمینه تی‌وی‌پلاس هست که توی همه‌ی شبکه‌های اجتماعی و همچنین یوتیوب فعالیت داره.

۴- گیمر باشید

مورد دیگه‌ای که متیونید کسب درامد بالا داشته باشید گیمر بودنه. گیمرها در حال حاضر با به اشتراک گذاری ویدیوهاشون یا استریم کردن بازدیدهای بالا و در نتیجه کسب درآمد بالایی دارن. اگر علاقمند به بازی‌های کامپیوتری هستید فرصت خوبی برای کسب درامد از یوتیوب دارید.

۵- تخصصی کار کنید

شاید موضوعات بالا موضوعات پربازدید تری بودن اما اگر شما توی زمینه‌ی خاص و مشخص و تخصصی کار کنید مثلا نقد و بررسی تکنولوژی، آموزشهای وب، تراولر باشید (سفر کنید) و … میتونید با داشتن کانال تخصصی درآمدی بیشتر از ۱/۵ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید داشته باشید که شاید بتونه تعداد کمتر سابسکرایبرهاتون رو جبران کنه.

 

پولمون رو چجوری از یوتیوب بگیریم؟

خوب. بیاید حالا مرحله‌ای رو ببینیم که همه چیز خوب پیش رفته و شما یک یوتیوبر موفق با سابسکرایبرهای بالای ۱۰۰۰ نفر و مشاهده‌ی ویدیوی بالای ۴۰۰۰ ساعت هستید.

احتمالا به این فکر میکنید که با توجه به متصل نبودن بانکهای ایران به بانکهای جهانی، چطور میشه پول رو از یوتیوب دریافت کرد؟

برای اینکار شما نیاز به فردی دارید که ساکن خارج از ایران باشه و بتونه این پول رو برای شما دریافت کنه. اما اینکار برای فامیل یا دوست شما هزینه‌هایی هم به همراه خواهد داشت. معمولا خارج از ایران پرداخت مالیات برای هر شهروند به اینصورت هست که بر اساس سقف درآمدشون مالیات پرداخت میکنن. بنابراین مثلا اگر شما به ماهی ۲۰۰۰ دلار درآمد رسیده باشید و کسی حاضر بشه این پول رو به جای شما دریافت کنه، احتمالا خودش مجبور میشه به دلیل درآمد ۲۰۰۰ دلاری بالاتر، مالیات بیشتری هم پرداخت کنه.

راه دیگه اینه که با صرافی صحبت کنید و ببینید آیا قبول میکنن چنین کاری برای شما بکنن یا نه.

راههای دیگه‌ای هم هست

مثلا هزینه کردن برای ثبت شرکت در کشوری خارج از ایران به کمک وکیل و باز کردن حساب بانکی برای دریافت واریزی‌های یوتیوب که در این شرایط هم طبیعتا باید قوانین مالیاتی کشورها رو مطالعه کنید.

در مجموع شاید دریافت پول نهایتاً با کمی چالش همراه باشه اما به هر حال راهی پیدا میشه و مهمترین قسمت اینه که شما بتونید کسب درآمد کانال یوتیوبتون رو شروع کنید و قسمت سخت کار رسوندن کانال به جایی هست که درآمد زاییش شروع بشه.

سخن آخر

خوب قصه‌ی کسب درآمد دلاری از یوتیوب به زبان ساده به پایان رسید. مهمترین نکات که شاید ابهام ذهنی شما برای این مسیر بودن توسط آقای عبدالعلی پاسخ داده شد و ما توی پراوش سعی کردیم این نکات رو مکتوب کنیم تا دسترسی گسترده‌تری برای هموطنامون در این زمینه فراهم کنیم.

اگر سوالی دارید همین پایین بپرسید، ما یا جواب رو میدونیم و با شما به اشتراک میذاریم و یا نمیدونیم و با جستجو براتون پیدا میکنیم.

امیدوارم این پست براتون مفید بوده باشه و یکبار دیگه از آقای امیرعباس عبدالعلی هم بابت ویدیوی خوبشون تشکر میکنیم.

ایشون رو میتونید در کانال یوتیوب Skillvid دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین ها

ویدیو های پراوش

هشتگ ها

سبد خرید