چگونه موقعیت یابی بازار به شما در ارتباط با مشتریان مناسب کمک می کند؟

چگونه موقعیت یابی بازار به شما در ارتباط با مشتریان مناسب کمک می کند؟ موقعیت یابی بازار فرایندی استراتژیک است که می توانید از آن برای برجسته سازی و تمایز برند خود از رقابت در ذهن مشتریان در بازار هدف خود استفاده کنید! به نحوه استفاده از موقعیت یابی بازار نگاهی بیندازید تا به شما در ارتباط با مشتریان مناسب و افزایش فروش کمک کند.

اهمیت موقعیت بازار چیست؟

هدف از موقعیت یابی بازار این است که مشتریان خود را وادار به درک برندتان به عنوان برند متمایز و برتر کنند! به عنوان مثال ، وقتی آنها در حال خرید مواد شوینده لباسشویی هستند ، بسیاری از افراد به طور خودکار از شوما یا برخی از مارک های دیگر به عنوان بهترین در تمیز کردن لباس ها استفاده می کنند. با توجه به اینکه مردم تمایل دارند سالها یا حتی دهه ها با یک مارک خاص بچسبند ، ایجاد این تصور از برند شما یکی از کلیدهای موفقیت کسب و کار است.

یک استراتژی موقعیت یابی بازار باید هنگام شروع یک تجارت بخش مهمی از بازاریابی برنامه کسب و کار شما باشد! برای مشاغل موجود ، موقعیت یابی بازار ممکن است نیاز به اصلاح و بهینه سازی دوره ای داشته باشد تا به تغییرات در بازار پاسخ دهد! به طور کلی ، طول عمر یک بیانیه موقعیت یابی بازار تقریباً پنج سال است.

مراحل دستیابی به موقعیت یابی موفق بازار چیست؟

چهار مرحله مهم در جهت دستیابی به موقعیت مطلوب در بازار عبارتند از: تشخیص اینکه مارک شما در حال حاضر در کجا قرار دارد و می خواهید به کجا برسید ،مطالعه و بررسی در این رقابت ، استراتژی خود را بکار بگیرید و بیانیه موقعیت یابی بازار را بنویسید.

1- با پرسیدن از خودتان موقعیت موجود یا مورد نظر خود را در بازار بررسی کنید:

-ویژگی های اصلی نام تجاری شما ، از جمله قیمت ، کیفیت و خدمات به مشتریان ، آن را از رقبای شما جدا می کند؟

-بازار هدف شما چیست؟! محصولات و خدمات شما کدام یک از مشتریان به بهترین وجه ارائه می شوند؟! این ممکن است شامل تجزیه و تحلیل جمعیتی ، جغرافیایی و روانشناسی باشد.

-چگونه می توانید نیازهای بازار هدف خود را بطور مداوم برآورده کنید؟

2- رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید:

تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد رقبا کسب کنید تا دیدگاه کاملی از نقاط قوت و ضعف آنها داشته باشید! و اطلاعات به دست آمده را سازماندهی کنید و داکیومنتی از آنها بسازید.

تجزیه و تحلیل رقابتی می تواند به روشنی موارد زیر را آشکار کند:

بخش هایی از بازار که ممکن است بخواهید از آنها دوری کنید ، مانند:

مواردی که در حال حاضر رقابت قابل توجهی وجود دارد.

جایی که یک رقیب موقعیت غالب ایجاد کرده است یا جایی که رقیبان بزرگتری وجود دارند که از مزیت های اقتصادی مقیاس برخوردار هستند.

مناطقی از بازار که در حال حاضر توسط هیچ یک از رقبای شما مورد توجه قرار نمی گیرد (یا به طور کافی مورد توجه قرار نمی گیرند).

3-در مورد استراتژی موقعیت یابی خود تصمیم بگیرید:

هدف از تجزیه و تحلیل رقابتی ، نشان دادن شکاف هایی در بازار است که می توانید از آنها برای تمرکز استراتژی موقعیت یابی خود استفاده کنید! استراتژی های معمولی عبارتند از:

موقعیت یابی ارزش: هدف قرار دادن مصرف کنندگان آگاه از هزینه با رقابت در قیمت.
موقعیت یابی خدمات: پذیرایی از بخش بازار که سطح بالایی از خدمات به مشتری را می طلبد! این روش معمولاً توسط مشاغل کوچکتر که با زنجیره های بزرگتر یا فروشگاه های بزرگ رقابت می کنند ، استفاده می شود.
موقعیت یابی کیفیت: برای بخش بالایی بازار که مایل به پرداخت یک محصول با کیفیت بالاتر هستید.
موقعیت یابی جمعیتی: هدف قرار دادن یک قشر جمعیتی خاص مانند جنس ، سن ، سطح درآمد یا تحصیلات.

به احتمال زیاد استراتژی شما ترکیبی از ارزش ، خدمات ، کیفیت و موقعیت یابی جمعیتی خواهد بود.

مواردی که هنگام تصمیم گیری در مورد استراتژی خود باید از آنها آگاهی داشته باشید عبارتند از:

موقعیت شما ممکن است نیاز به در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند وضعیت عمومی (یا محلی) اقتصاد ، روند مصرف کننده و غیره داشته باشد.
در نظر بگیرید که چگونه ممکن است رقابت نسبت به ورود شما به بازار واکنش نشان دهد.
پس از تصمیم گیری در مورد بخشی از بازار مورد نظر خود ، باید بتوانید برند ، بازار هدف ، نیازهای بازار هدف و نحوه رسیدگی به آنها و چگونگی پشتیبانی از آنها را به روشنی بیان کنید.

4- پیش نویس بیانیه موقعیت بازار:

با استفاده از اطلاعاتی که در مراحل 1 ، 2 و 3 به دست آورده اید ، اکنون می توانید یک بیانیه موقعیت یابی بازار تهیه کنید ، که خلاصه ساده یک پاراگراف است که این مواد را شرح می دهد:

بازار هدف شما
چگونه می خواهید نام تجاری شما توسط بازار هدف شما قابل درک باشد.
به خاطر داشته باشید که عبارت موقعیت یابی باید مرجع اصلی شما برای کلیه تصمیمات محصول بعدی و تلاشهای بازاریابی باشد و پنج عنصر اصلی را شامل شود:

بازار هدف
برند شما
چگونه برندتان شما را از رقبای خود جدا می کند.
دلایلی که مشتریان باید ادعاهای شما را باور کنند.

چگونه موقعیت یابی بازار به شما در ارتباط با مشتریان مناسب کمک می کند؟

بیشتر بخوانید: تعریف بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید