مفهوم بازار خرسی و گاوی در بازار سرمایه

مفهوم بازار خرسی و گاوی در بازار سرمایه! بازار گاوی یا Bull market و بازار خرسی Bear market از جمله اصطلاحاتی هستند که بارها در توصیف وضعیت بازار شنیده‌ایم! که در ادامه مطلب به توضیح آن می‌پردازیم.

بازار خرسی

اگر قیمت سهام روندی نزولی داشته و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده باشد، از عبارت «بازار خرسی» استفاده می‌شود.

در بازار خرسی عرضه افزایش و تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد و حجم معاملات به‌شدت افت می‌کند و بازار دچار رکود و تنبلی می‌شود(ناامیدی وصف‌های فروش طولانی از نشانه‌های بازار خرسی است).

از لحاظ روانشناسی در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و اخبار ناخوشایند صنایع مختلف رمقی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد.

در بازار خرسي احتمال زيان‌دهی بالاست چراكه قیمت‌ها مدام ارزش خود را از دست می‌دهند و اغلب این شرایط ادامه می یابد، حتي اگر به اميد بهبود وضعيت سرمایه‌گذاری كنيد قبل از اینکه شرايط بهتر شود شما در زیان زیادی وارد شده‌اید. (چون بازار خرسی با روند نزولی و فرسایشی قیمت همراه است، نقد شوندگی سهام افت می‌کند و یاس و ناامیدی در بازار نیز غالب می‌شود).

بازار گاوی

بورس

هنگامی که بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام روندی صعودی داشته باشد، می‌گویند «بازار گاوی» است.

در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند (صف‌های خرید سنگین در بورس ایران در حالت گاوی قابل ‌مشاهده است).

وقتی عموم مردم در بازار هستند، بازار گاوی (صعودی) آمادگی زیادی برای تبدیل شدن به بازار خرسی (نزولی) دارد! دلیل آن این است كه عموم مردم كمترین تحملی برای پذیرش ریسك ندارند و در نتیجه نیاز به اطمینان و تایید زیادی دارند كه یقین كنند كاری كه انجام می‌دهند یك سرمایه‌گذاری «مطمئن» است.

افت قیمت‌ها در یک روز یا یک هفته یا افزایش آنها نشان از بازار خرسی و گاوی نیست! بلکه آنچه نوع بازار را مشخص می‌کند، روند بلندمدت آن است! مثلا ممکن است در دو هفته اخیر روند بیانگر بازار گاوی باشد، در حالی که طی دو سال اخیر روند بازار حاکی از بازار خرسی است.

مفهوم بازار خرسی و گاوی در بازار سرمایه

بیشتر بخوانید: مهمترین اشتباهات معامله گران و درمان فوری آن

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید