مراحل برندسازی یک محصول

 مراحل برندسازی یک محصول

رویای هر کسب و کاری خرید مشتریان به صورت خودجوش و بدون نیاز به بازاریابی است. مشتریان محصولات را به همدیگر معرفی می کنند و در نهایت فروش شما بیشتر می شود. اینطوری بدون صرف هزینه و وقت برای بازاریابی و یا شرکت در کمپین های تبلیغاتی کسب و کارتان را توسعه می دهید. حالا لازمه تحقق یافتن این رویا چیست؟ برای اینکه این موارد برای شرکت شما اتفاق بیافتد باید برندسازی کنید. محصولی که تولید می کنید باید تبدیل به یک برند شود و در ذهن مخاطبان شما ثبت شود.

برند به چه معناست؟

برند در واقع هویت و نام اصلی یک کسب و کار است. ساخت برندی موفق معمولاً نیاز به تلاش و نوآوری و زمان زیادی دارد. یک برند موجب متمایز شدن شرکت با بقیه محصولات می شود. معمولاً برند های معروف خیلی ساده تر می توانند محصولات جدیدی به بازار عرضه کنند. زیرا مشتریان دیگر اعتماد کامل به این برندها دارند و به راحتی خرید می کنند. برای مثال نام هایی مانند اپل، نایکی یا استارباکس، برندهای معتبری هستند که شما به راحتی از آنها خرید می کنید.

برندینگ چیست ؟

برندینگ یک ارتباط حسی خوب بین شرکت ها با مشتریان خود ایجاد می کند. برندسازی به تمام اقداماتی گفته می شود که موجب نقش بستن یک محصول یا خدمات در ذهن مشتری می شود. برندسازی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توان برای معرفی خود به مشتریان انجام داد.

مستقل شدن شرکت

همچنین موجب مستقل شدن شرکت شده و شمارا از رقبای فعالتان در بازار متمایز می کند. طبق تحقیقات، نشان داده شده که اکثر مردم هنگام خرید سعی می کنند از محصولات نام آشنا خرید کنند. مردم معمولاً محصولاتی با نام جدید و ناشناخته خریداری نمی کنند. اینجا است که اهمیت برندسازی مشخص می شود. یک برند معروف و شناخته شده که بین مشتریان محبوب است مهم ترین دارایی یک کسب و کار محسوب می شود. برندسازی نیازمند برنامه ریزی دقیقی برای مورد اعتماد و علاقه قرار دادن محصول شما دارد. در ادامه درمورد مراحل برند سازی و صفر تا صد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

 

تفاوت برند با برندسازی چیست ؟

برند با برندسازی متفاوت است. ساخت یک برند در مراحل اولیه قرار دارد و با ساختن نامی منحصر به فرد، کار به اتمام می رسد. اما برندسازی یک پروسه طولانی است که نیازمند استراتژی های هوشمندانه ای است. با انجام برندینگ در واقع شما در ذهن مخاطب یک آگاهی، شناخت و تصویر ذهنی مثبت ایجاد می کنید. به تمامی اقداماتی که جهت معرفی محصول به مصرف کنندگان انجام می شود برندینگ یا برندسازی گفته می شود. برندینگ شامل سه مرحله کلی است که عبارتند از :

  • استراتژی برند (Brand Strategy )
  • هویت برند ( Brand Identity )
  • بازاریابی برند (Brand Marketing )

استراتژی برند

استراتژی داشتن برای یک برند همان طرح اولیه برند است که اولین و مهم ترین قدم برندسازی در نظر گرفته می شود. نقشه استراتژی برای برند در واقع به مخاطبان کمک می کند تا درک بهتری از محصول مورد نظر داشته باشند. همچنین یک برنامه کامل و دقیق است که باعث تمایز شما از دیگر رقبا می شود. شما باید برای برند خود یک برنامه هدفمند و جامع طراحی کنید. این برنامه شامل این موارد باید باشد :

  1. مخاطبان محصول خود را شناسایی کنید.
  2. درباره رقبای خود تحقیق کنید و اطلاعات جمع آوری کنید.
  3. پیشینه و داستان برند خود را بشناسید و مشخص کنید.

استراتژی برند در واقع قدمی مهم در برندسازی است. اکثراً از آن غافل شده و مستقیم به سمت بازاریابی می روند.

هویت برند

هویت برند به طور کلی شکل ظاهری برند شمارا تشکیل می دهد. نام تجاری شرکت خودرا باید با المان ها و اشکال خلاقانه به مخاطب نشان دهید. توجه داشته باشید که شکل ظاهری برند شما باید در تمامی کانال ها و سایت های تبلیغاتی یکسان باشد. اینطوری مخاطب به راحتی شرکت شما را تشخیص می دهد. برخی از مواردی که تشکیل دهنده هویت برند شما است عبارتند از :

  1. لوگو
  2. طراحی
  3. نمادها
  4. رنگ و فونت
  5. تبلیغات
  6. طراحی سایت
  7. طراحی بسته بندی یا چاپ خاص

بازاریابی برند

بازاریابی برند یکی از کارهایی است که موجب معرفی بیشتر محصولات به مخاطب و خرید بیشتر آنها می شود. این کار در سال های اخیر عمدتاً به شکل بازاریابی دیجیتال بوده است. برخی از نمونه های بازاریابی دیجیتال عبارتند از :

  1. سئو وب سایت (SEO)
  2. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  3. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  4. بازاریابی شبکه های اجتماعی ( Social Media Marketing)

تمام اقدامات برای بازاریابی برند جهت آشنایی مخاطب با یک نام تجاری خاص و خرید بیشتر آنها است. در حال حاضر بازاریابی دیجیتال یکی ازموثر ترین روش ها برای بازاریابی برند شناخته می شود.

مراحل برندسازی محصول

ساخت یک برند یک شبه امکان پذیر نیست و نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. یک اشتباه کوچک ممکن است برند شمارا برای همیشه بین مردم بی اعتبار کند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید قدم های اولیه برندسازی را به درستی بردارید. با این کار برند شما در برابر هر اتفاقی مقاوم و همچنان قابل اطمینان خواهد بود. برخی از این مراحل عبارتند از :

  1. تعیین هدف کسب و کار :

برای داشتن یک برند موفق باید هدف خود را از ساخت این برند تعیین کنید. برای مثال از خود بپرسید این مجموعه چرا شکل گرفته است و قرار است چه مشکلی را حل کند.

  1. شناخت رقبا :

با شناخت رقبای خود متوجه جایگاهتان در بازار و نقاط ضعف و قوت خود می شوید. برای متمایز شدن از رقبای خود باید بدانید آنها چه دغدغه هایی از مشتریان را نتوانستند حل کنند. با متوجه شدن این موضوع می توان تمام مشکلات مشتریان را در نظر گرفته و برطرف کنید.

  1. تعیین مخاطب هدف :

شما نمی توانید تمام مردم را راضی نگه دارید و همه را مشتری خود بدانید. بنابراین باید مخاطبانی که ممکن است از محصولتان استقبال کنند را بشناسید. سپس با توجه به رنج سنی، جنسیت و این قبیل ویژگی ها، برای محصولتان بازاریابی کنید.

  1. تعیین صدا و لحن برند :

صدای برند شما نشان دهنده شخصیت کسب و کارتان است. به عنوان مثال شما شخصی جدی یا شوخ طبع یا مهربان هستید. صدا و لحن برند شما نحوه ارتباطتان با مشتری است بنابراین باید به آن فکر شود. این صدا باید در تمام رسانه ها یکسان باشد به طوری که شنیدن صدا، یادآور برند شما باشد.

  1. خلق پیام و داستان شخصیت خود:

خلق یک داستان برای شخصیت شما یکی از مراحل پراهمیت در برندینگ است. این داستان می تواند نشان دهنده چگونگی شکل گیری ایده برند شما باشد. در آن بگویید که چه چالش هایی را در این راه تجربه کردید و در نهایت چطور موفق شدید.

سازنده شرکت تامز(TOMS) شرکتی تاسیس کرد که با فروش هر کفش یک جفت کفش هم به کودکان فقیرهدیه می داد. او در سفر آرژانتین خود، با کودکانی روبه رو شد که کفش نداشتند و این ایده از آنجا شروع شد. این شرکت علاوه بر سودی که داشت به فقرا هم کمک می کرد.

درآخر، برای داشتن یک برند معروف و موفق باید قدم های اولیه برندسازی را محکم و قدرتمند برداریم. در این مقاله، با مراحل برندینگ محصول آشنا شدیم. دریافتیم که با ساختن یک برند خوب، دیگر نیاز به خیلی از کارهای تبلیغاتی نداریم. مشتریان به صورت خودجوش از محصولات ما خرید می کنند و این بزرگترین پیشرفت در کسب و کار ما است. شرکت دیجیتال مارکتینگ پراوش با اصول و اهداف قدرتمند، در مراحل برندسازی محصول به شما کمک می کند. پراوش با تخصص در تجارت الکترونیک و نرم افزار موجب برند شدن محصول و دیده شدن هرچه بیشتر برند شما می شود.

راه های ارتباطی با تیم پراوش :

برای دریافت مشاوره رایگان از طریق این لینک می توانید اقدام کنید. ( لینک صفحه ارتباط با ما )

شماره تماس : 021-22119092

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید