عملگرایی – اکسیر جاودان موفقیت و ثروتمند شدن

دنیای امروز زمان شگفت انگیزی برای زندگی کردن است. هیچگاه به اندازه امروز امکانات و فرصتها برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف وجود نداشته است. شاید مهمترین دلیلش این است که امروزه انتخابهای متعدد بسیاری داریم و بشر محدود به چند انتخاب نبوده است. همه ما ایده ها و نظرات بسیاری داریم که به عنوان رویاهایمان با آنها خیالپردازی می کنیم. شب و روز درباره آنها فکر می کنیم و برای خودمان نقشهای بسیاری در تئاتر رویاهایمان در نظر می گیریم. یکروز در قامت یک پزشک حاذق، روز دیگر یک تاجر معروف، یکروز خلبان جت جنگی، یک روز کاپیتان تیم فوتبال رئال مادرید و صدها نقش دیگر که دوست داریم برای ما باشد.

اما آنچه که مهم است این است که فقط ایده پرداز بودن مهم نیست. اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، هیچکس با ایده و نظر به جایی نرسیده است. نکته کلیدی که بسیاری از افراد موفق و ثروتمندان آن را می دانسته اند. آنها می دانسته اند که در کنار ایده های ناب، عمل کلید موفقیت است. اهل عمل بودن و عملگرا بودن. این است تفاوت میان انسانهای معمولی و موفق.

عملگرایی یعنی اینکه ایده و نظریه و رویای خودمان را تا رسیدن به حصول نتیجه پیگیری کنیم. به این مثال توجه کنید:

۵ تا پرنده روی یک آنتن تلویزیون نشسته اند. ۳ تا از آنها تصمیم می گیرند پرواز کنند. حالا چند پرنده روی آنتن هستند؟ اگر شما هم به اشتباه جواب دادید ۲ تا پرنده احتمالا غیرارادی تصمیم گرفتن را برابر یا بخش عمده ای از فرآیند عملگرایی میدانید، در حالی که تصمیم گیری چیزی جز نقطه ابتدایی عملگرایی نیست و اگرچه برای عمل کردن لازم است، اما اصلاً کافی نیست. درست است که آن ۳ پرنده تصمیم گرفته اند که پرواز کنن اما تا وقتی عملاً از روی آنتن پرواز نکنند، هیچ فرقی با زمانی که تصمیم به پرواز نداشته اند، ندارند. پس تنها ایده و خواست کافی نیست.

خوب سوال مهم این است که چرا بسیاری از افراد اقدام به عمل نمی کنند.

  • ترس از شکست

فکر می کنم مهمترین مسئله این است که آنها از ترس شکست خوردن است که اقدام به عمل نمی کنند. حس شماتت و تحقیر شدن در برابر شکست احتمالی باعث می شود که به جای اقدام به عمل در رویاهای خود شناور باشیم.

  • کمال طلبی

کمال طلبی بزرگترین دشمن عملگراییست. اینکه انتظار داریم همه چیز برای اقدام ما حاضر و در بهترین شرایط باشد و باید کیفیت عالی از خود نشان دهیم باعث می شود که از عمل به دور بمانیم در صورتیکه لازم است اول کاری را شروع کنیم و بعد در حین انجام آن به فکر به کمال رسانیدنش باشیم.

  • شفاف نبودن مسیر

یکی دیگر از دلایل عملگرا نبودن این است که رویا و ایده ما در مرحله اقدام هنوز شفاف نیست. یعنی مسیری که می خواهیم برویم را نمی دانیم و یا پیدا نمی کنیم. این عدم شفافیت مسیر موفقیت مانع از اقدام ما می شود و هدف ما در حد یک رویا و نظزیه باقی می ماند.

  • تاخیر در اجرا

زمان فاکتور بسیار مهمی است. فلسفه موفقیت افراد عملگرا به موقع انجام دادن کارهاست. اینکه کاری زمان انجامش بگذرد و یا ایده ای در عمل با تاخیر مواجه شود بزرگترین مانع در به دست آوردن خصلت عملگرائی و رسیدن به اهداف است.

اگر ایده و رویایی دارید که تا کنون به آنها نرسیده ائید، بزرگترین دلیلش این است که شما عملگرا نیستید و خیالپرداز هستید. چون افراد عملگرا بدون توجه به امکانات و صرفا با شناخت مسیر از قدمهای کوچک شروع می کنند و به جهش های بزرگ می رسند. پس همین امروز اقدام کنید. موفقیت در انتظار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید