چگونه نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟

مسیر موفقیت – توانائی و تدبیر

انسان زمانیکه از نقش خود آگاه شد و وظیفه خویش را دانست، به این فکر میکند که چگونه باید این نقش را ایفا کند. و این بدست نمی آید مگر اینکه از نقاط ضعف و قوت خویش آگاه باشد. یعنی تدبیر در داشته ها و نداشته ها و تبدیل آنها به نیروی محرکه ای برای ایفای نقش. در اینجاست که استعداد و هوش و جهانبینی و اندیشه و بینش و تفکر هویدا می شود و به چشم می آید و به ذهن خطور می کند.

در صورتیکه ما بدانیم چه استعداد بالفعل یا بالقوه ای داریم و آنها را پرورش داده و به نحو احسن استفاده کنیم، احتمال موفقیت خود در مراحل مختلف زندگی را افزایش می دهیم. چرا که با علم به نقاط ضعف و قوت خودمان است که می توانیم پله های موفقیت را با اعتماد به نفس بیشتری طی کنیم. به طور ساده تر، فرد می تواند با اتکا به تاکتیک مطالعه و قدرت شگرف اندیشه، به آنالیز، تجزیه و تحلیل توانائیها، نقاط ضعف و قوت و استعدادهای پنهان خویش بپردازد. مثلا:

  • چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهد و یا اینکه در انجام کدام وظایف اراده و اعتماد به نفس کافی ندارد.
  • چه منابعی در اختیار دارد و یا با چه کمبودهائی مواجه است.
  • آیا تحصیلات و مطالعاتی که داشته منجر به رشد و ایجاد تخصص در او شده؟
  • عادتهای مثبت و منفی.
  • ویژگی های شخصیتی که او را به حرکت رو به جلو وا می دارد و یا مانع پویایی اش می شود.
  • از چه چیزهائی می ترسد و یا در چه مواردی شجاعت تصمیم گیری دارد.
  • آیا همواره فردی مردد است و یا با اقتدار تصمیم می گیرد و کار را به انجام می رساند.
  • اهل عمل و با اراده است یا فقط لحظه ها را با رویابافی می گذراند.

و بسیاری موارد دیگر که به شما کمک می کند بدانید که با چه توانائی ها و نقاط ضعف یا قوتی می توانید به ایفای نقش خود که آگاهانه انتخاب کرده ائید، بپردازید. چرا که انسانها با سپری شدن زمان و در برهه های مختلف زندگی تغییر می کنن و استعدادها و خصایص شخصیتی متنوعی از خود بروز می دهند، اما تجربه و تحقیق نشان می دهد که همواره و در طول تاریخ، مولفه های اصلی شخصیت ما در دوران بزرگسالی پایدار است و تغییر چندانی نمی کند، و اینها همان ریشه های شخصیت، استعداد و توانائی های ما هستند که در دوران کودکی جوانه می زنن و شناخت آنها می تواند بزرگترین سرمایه فرد در راه کسب موفقیت و نیل به سطوح عالی زندگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید