مثل یک کوهنورد، قله های زندگی را فتح کنیم.

تنها داشتن افکار مثبت برای دست‌یابی به موفقیت کافی نیست. یک کوهنورد برای اینکه قله ای را صعود کند، موارد زیادی را مد نظر قرار خواهد داد. از آمادگی جسمانی گرفته تا تامین تجهیزات، اطلاعات هواشناسی، شناخت جغرافیایی و موقعیت مکانی قله، هدف گذاری ایستگاهها و کمپهای مختلف در مسیر صعود، هماهنگی با تیم امداد و نجات و موارد دیگر. اما مهمترین مسئله در طی کردن این مسیر هدف گذاری و برنامریزی و زمانبندی صعود است.

زندگی ما هم درست مثل یک کوهنورد می ماند. ما هم قله های زیادی برای بالا رفتن و فتح کردن داریم. گاهی همه امکانات و شرایط را در اختیار داریم، اما به مقصد نمی رسیم. چون هدف مشخص و نقشه معینی نداریم. سلسله مراتب و ایستگاه هائی را که باید به آنها برسیم نمی شناسیم و برای رسیدن به خواسته مان نظم و برنامه ریزی نداریم.

پس برای اینکه بتوانیم به خواست و میل و آرزوی خود در مسیر موفقیت به فتح قله های زندگی برسیم، باید خواست خود را روی کاغذ نوشته و آن را تبدیل به هدف کنیم.

زمانی که خواسته ها و تمایلات خود را می نویسیم یعنی قصد داریم که آنها را به دست بیاوریم و آنها تبدیل به یک هدف و مقصد می شوند و هر هدف  ممکن است از اجزای کوچکی تشکیل شده باشد. از اهداف و ایستگاه های کوچکتر و هرچه این ایستگاهها و اجزاء بیشتر باشند و بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند، صعود آسانتر خواهد بود. خب، حال که خواسته مان به هدف تبدیل شده و ایستگاههای بین راه را شناخته ایم، قدم بعدی چیست؟

اهداف

اهداف تصویر خواسته هایی هستند که ما می خواهیم به دست بیاوریم، پس شامل یک بازه زمانی آغازین و پایانی می شوند. کسی که هدفش فارغ التحصیلی از دانشگاه با مدرک لیسانس است می داند که نهایتا طی 4 سال فرصت دارد تا این کار را انجام دهد و نه تا آخر عمر. و این چهار سال به 8 ترم و هر سال به 2 ترم تحصیلی تقسیم می شود. پس این فرد باید برای هر ترم با توجه به شرایط و منابع و برنامه تحصیلی و شهریه برنامه ریزی کند تا قدم به قدم به نقطه پایان برسد.

کوهنورد هم همینگونه است. او می داند که قله های زیادی برای صعود هستند، اما انتخاب او، رویایی ترین آنهاست. از چیزی نمی هراسد. انتخابش می کند و آن را به هدف خودش تبدیل می کند، با تحقیق و تفکر نقشه صعودش را می ریزد. ایستگاه ها را می شناسد و اینکه برای رسیدن به هر ایستگاه چه منابع، تجهیزات و نیز چقدر زمان نیاز دارد. بله زمان یکی از مهمترین فاکتورها در طی رسیدن به هدف است و برنامه رمانبندی رکن اصلی و جدائی ناپذیر همه برنامه ریزی ها برای رسیدن به اهداف می باشد. او تمام اینها را در نظر می گیرد و سپس آماده حرکت می شود و با تمام نیرو انرژی به سمت فتح قله می رود.

ما هم باید مثل یک کوهنورد، برای رویاهایمان هدف گذاری کرده، با تکیه بر علم برنامه ریزی و زمانبندی، آماده حرکت شده و با تمام توان به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید