خودتان را چقدر می‌شناسید؟ روش های خویشتن شناسی در موفقیت

مسیر موفقیت – خویشتن شناسی نقش و وظیفه

خلقت جهان هستی حاصل دقت و درایت خالقی هنرمند، دانا و دانشمند است که با علم و شناختی فراتر از تصور ما انجام شده است که نظم و نقش منظم مخلوقات بارزترین مشخصه این خلقت بی نظیر می باشد و هیچ موجودی نقش و وظیفه مخلوق دیگری را انجام نخواهد داد. ماه جای خورشید را نخواهد گرفت و رودخانه سربالا نخواهد رفت. چراکه نقش و وظیفه هرکدام مشخص و مجزا و حاصل بینش و شناخت است.

پس هر موجودی و یا هر مخلوقی، در نظم جهان هستی دارای نقش و وظیفه خاص خود است. چرخه حیات هستی تشکیل شده از نقشهای ریز و درشتی که مجموع آنها تصویری ست زیبا از آنچه که خداوند بزرگ آفریده است.  درست مثل یک تابلوی نقاشی رنگارنگ و یا یک قالی پر نقش و نگار. منظم و سازمانیافته، با طرح و نگاری حساب شده و هر رنگی و نقشی سرجای خودش.

در این چرخه هستی، بعضی از این نقوش از قبل مشخص شده اند و در یک چرخه تکرار پذیر به انجام وظیف مشغولند و هیچکدام حق تعدی از نقش خود را ندارند. خورشید، ماه، رودها، درختان، دریا و خیلی از چیزهای دیگر. از میان تمامی این مخلوقات، تنها انسان است که می تواند اختیاراً، میزان، جایگاه و کیفیت نقش خود را انتخاب کند. زیبا یا زشت بودن، مفید یا خنثی بودن، خیر یا شر بودن نقش انسان، در ارتباط مستقیم با شناخت او از خویشتن خویش است.

پس اگر کسی می خواهد در چرخه رویای زندگی سطح بالایی از منش و روش زیستن را بدست آورد، ناگزیر از شناخت خویش و نقش و وظیفه ای ست که عهده دار خواهد بود. اینکه در کجای چرخه هستی قرار دارد و از این دنیا چه می خواهد و به کجا می خواهد برسد. در همه جوامعه بشری، خویشتن شناسی و پی بردن به این سوال که نقش من چیست یا چه باید باشد؟ رکن اصلی شروع بالا رفتن از نردبانی ست که به آن موفقیت می گویند. قدرت اندیشه در مخلوقی که صاحب اختیار است، راز پی بردن به پاسخ این سوال است و چه خوش می گوید شاعر: که از کجا آمدم و آمئنم بهر چه بود – به کجا می روم آخر و مابقی قضایا.

همه ما سطح بالایی از زندگی و موفقیت را می خواهیم، در حالی که هنوز خودمان را خوب نمی شناسیم و از نقش خود آگاه نیستیم. نقش ما در زندگی اجتماعی، خانوادگی، شغلی، جوامع بشری، فرهنگی، مالی، جهان هستی. فقط می دانیم که بهترین را می خواهیم و می خواهیم بهترین باشیم. اما نمی دانیم در چه چیز. می خواهیم یک پزشک موفق باشیم؟ یک تاجر موفق؟ یک مهندس عالی؟ یک استاد دانشگاه؟ یک رهبر مقدر؟ یک مدیر؟ و گاهی راهی را انتخاب می کنیم که به شکست می انجامد چون قبل از وارد شدن به آن راه از واقعیت نقش و وظیفه خودمان آگاه نبوده ایم.

مزایای خودشناسی چیست؟

  • شادی و احساس خوشبختی
  • تصمیم گیری بهتر و سریع‌تر
  • چالش‌های درونی کمتر
  • مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی
  • تحمل و درک دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید