تاثیر ویژگی های شخصیتی در رضایت شغلی

در مقاله امروز قصد داریم تاثیر ویژگی های شخصیتی در رضایت شغلی را بررسی کنیم. تناسب شخصیت فرد با شغل وی بر عملکرد و رضایت شغلی وی تأثیر گذار است. تیپ های مختلف شخصیتی در محیط های کاری بهره وری های متفاوتی دارند. گاهی تفاوت در کارایی آنها در محیط کار آن چنان زیاد است که به موفقیت و یا شکست یک سازمان منجر می شود.

تعریف شخصیت

شخصیت ، الگوهای فکری، رفتاری و احساسی است که باعث ایجاد تفاوت بین یک فرد با دیگری می شود. شخصیت هر فرد ریشه در مسائل ژنتیکی و محیط اطراف او دارد و در تمامی مراحل زندگی او کم و بیش ثابت باقی می ماند. این امر منجر به بروز تفاوت در افراد می شود. مجموعه ای از ویژگی های روانی که بصورت پایدار در فرد وجود دارد و بر رفتار و تفکر وی اثر گذار است.

باید بگوییم که هر شغلی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و باید به این نکات توجه کرد:

آیا این شغل نیازمند کار فکری است یا جسمی

محیط شلوغ دارد یا خلوت

کار به تنهایی انجام می شود یا با گروه

نحوه ی نظارت چگونه است

و بسیاری از مسائل دیگر ؛

در مقابل، افراد هم دارای ویژگی های شخصیتی خود هستند:

دوست دارند به تنهایی یا در گروه کار کنند.

برخی به فعالیت های ذهنی و برخی به فعالیت های جسمی علاقه دارند.

برخی مسئولیت پذیر و برخی مسئولیت ناپذیر هستند.

نظریه شخصیتی انتخاب شغل

هر کدام از انواع شخصیت ها نیازمند محیطی هستند که با آن خصوصیات هماهنگی و سازگاری داشته باشند و بیشترین امکان برای رشد و شکوفایی خود را فراهم آورند. می توان شخصیت افراد را به ۶ نوع تقسیم کرد ؛

کاوشگر

هنرگرا

اجتماعی

واقع گرا

سنت گرا

سوداگرا

تیپ شخصیتی افراد و انتخاب مشاغل خانگی

به همان میزان که مدل شخصیتی هر فرد در نقش آن فرد در اجتماع در قالب یک شغل، موثر است به همان میزان نیز این مدل شخصیتی در انتخاب یک شغل خانگی نقش دارد.افرادی با تیپ شخصیتی برونگرا به سختی به مشاغل خانگی روی می آورند چراکه مشاغل خانگی بیشتر مستلزم روحیه درونگرایی و آرامش هستند .برخلاف مشاغل سازمانی که مستلزم کار تیمی و فعالیت های اجتماعی خارج از منزل هستند مشاغل خانگی را میتوان در منزل و حتی به طور فردی بدون هیچ اجباری انجام داد.بنابراین افرادی بیشتر به مشاغل خانگی روی می آورند که روحیات انها با این نوع مشاغل سازگار باشد.

تاثیر ویژگی های شخصیتی در رضایت شغلی

کاریاب در این زمینه چه کمکی می کند؟

شاید گاهی اوقات ندانیم که جزو کدام دسته از شخصیت ها هستیم و چه شغلی مناسب ماست. کاریاب با طراحی سوالات کاملا حرفه ای و سنجیده تیپ شخصیتی شما را تشخیص داده و متناسب با شخصیتان به شما شغل معرفی می کند. و در آن زمینه آموزش های لازم را می بینید و می توانید کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید: کاریاب تنها آزمون هوشمند شغلی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید