برای سرمایه گذاری مطمئن توصیه های وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان را جدی بگیرید!

در هرجا که صحبت از سرمایه و سرمایه‌گذاری می‌شود، نام وارن بافت در صدر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا خودنمایی می‌کند.

وارن-بافت

تا دو سال پیش اگر در رسانه ها به دنبال اطلاعاتی در مورد وارن بافت بودید، مطمئنا با این آمار و ارقام روبرو می شدید:

  • مردی خود ساخته و ثروتمند
  • دومین ثروتمند جهان
  • دارای سرمایه ۶۲میلیارد دلار و ……

و مطمئنا این آمار و ارقام حالا قدری بیشتر افزایش یافته است.

وارن بافت اکنون 89 سال سن دارد. او از دوران نوجوانی علاقه اش را به دنیای کسب و کار نشان داده و اولین بار در سن 11 سالگی در بازار بورس سرمایه گذاری کرده است.

او طی سال های بعد موفقیت های بی نظیری در این زمینه به دست آورده و یکی از اسطوره های بازارهای مالی شده است.

 در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین سرمایه گذار قرن 21 به شهرت رسیده است.

سرمایه گذاری بی نظیر و نیکوکاری بی مانند…

بافت در حال حاضر مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی است و با وجود ثروت شگفت انگیز 83 میلیارد دلاری رفتار کاملا اقتصادی و صد البته خیرخواهانه ای دارد.

رفتارها و خصوصیاتش او را الگوی انسانهای زیادی کرده است.

او معتقد است ایده‌های سرمایه‌گذاری خود را از طریق ملاقات با افراد باتجربه پیدا میکند.

اما چیزی که از وارن بافت برای ما اهمیت دارد این است که از تجربیات و توصیه های ایشان استفاده کنیم تا بتوانیم فردی ثروتمند تر باشیم.

توصیه های وارن بافت

توصیه های وارن بافت:

  1. وارن بافت معتقد است برای سرمایه گذاری نباید بیش از اندازه تنوع به خرج داد و در بخش ها و قسمت های مختلف سرمایه گذاری نمود.

به طور مثال افرادی که تازه قصد سرمایه گذاری دارند فکر میکنند اگر در چند شرکت مختلف سرمایه گذاری کنند ضرر کمتری را تجربه میکنند. اما این یک باور کاملا اشتباه است.

اینگونه عمل کردن باعث می‌شود شما و هر فرد دیگری که قصد سرمایه گذاری دارید نتوانید به میزان لازم روی شرکت‌ها مختلف تمرکز کنید و در نتیجه احتمال ضرر دیدن بیشتر خواهد شد.

در مقابل آن‌هایی که باتجربه تر هستند، برای سرمایه خود در دراز مدت برنامه ریزی می‌کنند.

2. اگر شما بتوانید روی توانایی ها و مهارت خودتان قبل از هرچیزی سرمایه گذاری کنید، میتوانید بهترین را سود ببرید.

وارن بافت به سرمایه گذاران توصیه میکند تا جایی که میتوانند حوزه های مهارت هایشان را توسعه بدهند و بخش اصلی درآمدشان را در این راستا سرمایه گذاری کنند.

3. شما باید بیاموزید که اگر در شرکتی سرمایه گذاری انجام دادید، به تصمیم و عملی که انجام داده اید اعتماد کنید و شکی به دلتان راه ندهید.

4. قبل از شروع سرمایه گذاری در هر شرکتی باید اطلاعات لازم درباره آن و حوزه کاریش را بدست آورید.

تجربه نشان داده بسیاری از سرمایه گذاران نوپا آن مقدار که نیاز است تحقیق نمیکنند و یا بیش از اندازه خود را مشغول فکر کردن به سرمایه گذاری میکنند.

وارن بافت یک فرمول ساده برای حل این مشکل ارائه می‌دهد. او می‌گوید اگر نتوانستید در عرض 10 دقیقه بفهمید شرکت چه کار می‌کند، هرگز در آن زمینه سرمایه‌گذاری نکنید.

در غیر این صورت این شرکت می‌تواند به عنوان یکی از اهداف سرمایه‌گذاری تان مطرح شود.

5. قطعا زمانی که تصمیم به سرمایه گذاری میگیرید اخبار و تیترهای مجلات خبری را دنبال خواهید کرد. به یاد داشته باشید که همیشه این اخبار درست نیستند.

شما باید توانایی تشخیص اخبار کذب را از غیر کذب در خود تقویت کنید. وارن بافت در این مورد به قانون 1-99 اشاره می‌کند.

او متقعد است اگر شما در شرکت بزرگی با قدمت چند ده سال سرمایه‌گذاری کرده‌اید و به شما خبر کاهش 10 درصدی سهام شرکت می‌رسد، نباید نسبت به این خبر زیاد نگران باشید. چرا که شرکتی با چنین قدمتی می‌تواند خسارت وارد شده را جبران کند.

6. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که با خرید سهام یک شرکت، شما صاحب بخشی از آن میشوید.

بنابراین لازم است برای حاصل شدن موفقیت، شرایط و جوانب شرکت را تحت نظر خود بگیرید.

به طور مثال اگر شما صاحب کسب وکاری مانند یک فروشگاه باشید، برای آن که بتوانید آن را گسترش دهید، باید عوامل و شرایط دخیل در کسب و کارتان را درنظر بگیرید از جمله قیمت اجناس تامین کننده، قدرت خرید مشتریان، فضای کسب و کار و دیگر موارد مهم.

7. از شکست نترسید و بدانید هر شکستی تجربه ای ارزشمند تلقی میشود.

تمامی ما انسان ها دچار اشتباه خواهیم شد و شکست را تجربه میکنیم. حتی وارن بافت هم خودش به شکست خوردن خود اعتراف کرده است.

در هر اشتباه و شکست، بی شک درس‌هایی برای آموختن وجود دارد.

شکست هایتان را پشتوانه ای برای مسیر پیش رو قرار دهید. به جای افسوس خوردن و عقب نشینی رو به جلو حرکت کنید.

توصیه وارن بافت این است که شکست هایتان را یادداشت کنید تا در آینده دوباره آنها را تجربه نکنید.

8. یک سرمایه گذار صبور باشید و سهام خود را طولانی مدت نگه دارید.

از دیدگاه بافت، اگر شما بابت سهامی کمتر از ارزش واقعی‌اش پول پرداخته باشید، به سود خواهید رسید و اگر در شرکت در حال رشد سرمایه‌گذاری کرده باشید، باز هم با کمی صبر سود بالایی را برداشت خواهید کرد.

بافت معتقد است سهام را باید تا چند ده سال نگه داشت. او می‌گوید کسانی که کوتاه مدت سهام‌هایشان را معامله می‌کنند در نهایت مجبورند بیشتر سود خود را بابت کارمزد و مالیات بپردازند.

9. بلند پروازی را کنار بگذارید. وارن بافت  همیشه سعی دارد دیگران را از بلند پروازی منع کند. شاید جمله ایشان برای شما آشنا باشد که می گوید، من به دنبال پرش از روی مانع دو متری نیستم بلکه به دنبال پله ای ۳۰ سانتی متری می گردم تا از آن بالا بروم.

10.مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید زیرا در این وادی کمک رسانی به سرمایه گذاریتان می باشد. وارن بافت در ابتدای جوانی اش که قصد ورود به بازار سرمایه را داشت، از دوره های فن بیان و سخنرانی بهره جست.

11.هدفتان را از سرمایه گذاری و کار کردن معلوم کنید. آیا می توانید هدف خود را به قلم بیاورید و روی کاغذ بنویسید؟ اگر در این مرحله لنگ می زنید، باید جدا در راهی که پا گذاشته اید، تامل کنید و چاره جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید