بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی از شما دعوت می کند که فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشید . بلکه وقت ، انرژی و تخیل خود را صرف تبلیغات کنید.

بازاریابی چریکی

بیایید با توصیف روحیه و ماهیت بازاریابی چریکی که همواره یک چیز است صحبت کنیم :

دستیابی به هدف های متعارف مانند جلب رضایت مخاطب و سود با سرمایه‌گذاری روی انرژی به جای پول و روش های غیر متعارف .

برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ و با یک کتاب ساده به قلم لویسون بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به جهان معرفی شد! در واقع بازاریابی چریکی نوعی استراتژی تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک است که بر روی تکنیک های کم هزینه ای متمرکز می شود! و منجر به دستیابی به بیشترین و بهترین نتیجه ممکن می شود .

بیایید کمی بیشتردر رابطه با بازاریابی چریکی صحبت کنیم .با چند مثال بازاریابی چریکی را بهتر توصیف می کنیم .

بازاریاب های چریکی خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی می دانند! و خود را به منابع عظیم مالی و بودجه‌ای سنگین وابسته نمی کنند. اما خلاقیت از کجا می آید؟

شاید توصیف لوینسون یک بازاریاب چریکی به ما در این زمینه کمک کند. مانند صاحب یک مغازه کتاب فروشی کوچک که از بد شانسی در میان دو کتابفروشی بزرگ قرار گرفته بود . روزی هنگام رفتن به محل کار خود فهمید که مغازه سمت راستی تابلوی بزرگی به عنوان ” فروش بزرگ سال ۵۰% تخفیف” آویزان کرده است این تابلو حتی از مغازه اش هم بزرگتر بود و خیلی جلب توجه می‌کرد و بدتر از آن مغازه سمت چپی بود که تابلوای با عنوان “حراج بزرگ ۶۰% تخفیف” گذاشته بود و مغازه این شخص در میان این دو اصلا به چشم نمی آمد .

اما صاحب این کتاب فروشی کوچک چه کار می توانست بکند ؟ نکته قابل توجه اینجاست که یک بازاریاب چریکی بود و بلافاصله تابلو خودش را خلق کرد و آن را بیرون فروشگاه آویزان کرد روی این تابلو که نوشته شده بود “در ورودی اصلی!”

علت موفقیت بازاریابی چریکی چیست ؟

هزینه مالی بازاریابی چریکی بسیار پایین است و به راحتی قابل پیاده سازی می باشد . از طرفی تاثیر قابل توجهی در مخاطب دارد و برند را به شکلی خلاقانه و جذاب به مشتری معرفی می کند .

در واقع به دلیل همین ویژگی هاست که این روش بازاریابی توانسته موفقیت‌های بسیاری را در جای جای دنیا برای کسب و کارهای کوچک به همراه داشته باشد .

بازاریابی چریکی چیست؟

چه کسب و کارهایی می توانند از بازاریابی چریکی استفاده کنند؟

معمولاً در کسب و کارهای کوچک بازاریابی چریکی با موفقیت بسیار زیادی همراه است! این در حالی است که در کسب و کارهای بزرگ با ریسک بسیار زیادی همراه است. حتی در مواردی تبلیغات چریکی کسب و کارهای بزرگ می تواند شکست بخورد و به یک کابوس برای شرکت ها تبدیل شود! اما تجارت های کوچک تر می توانند با خیال راحت تر به بازاریابی چریکی بپردازند. چراکه مردم زودتر شکست تبلیغاتی آنان را فراموش می کنند.

اگر تمایلی به ریسک ندارید بازاریابی چریکی برای شما مناسب نیست! و از طرفی با کمترین هزینه و کمی خلاقیت می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته باشید .

یک مثال دیگر بزنیم . یکی از درگاه های موفقیت برند برگرتکینگ اینستاگرام است. اما داستان چیست؟

داستان از یک پست اینستاگرامی در رابطه با یک شکست عشقی شروع می شود. مرد جوانی زیر این پست نظر می‌دهد و در رابطه با نامزدش که از برگرکینگ غذا تهیه می کرده صحبت می کند . اما مشکل اینجا بود که هیچ شعبه‌ای از برگرکینگ در نزدیکی منزل نامزد او وجود نداشت. با داغ شدن این پست همه متوجه شدند که همه چیز زیر سر خود شرکت است .

خوب این در حالی است که به افتخار این فکر هوشمندانه باید کلاه از سرمان برداریم و نمی‌توانیم خرده ای به آن بگیریم . باید بگویم که در حال حاضر این برند دارای یک میلیون فالوور در اینستاگرام است. که بخش عمده‌ای از آن را مدیون شکست عشق ساندویچی بوده است .

همانطور که می بینیم استفاده از یک پست سفارشی و جولان تبلیغاتی به خاطر نظرهای متعدد کاربران مختلف رمز موفقیت این برند بوده! و به خوبی موفق شده است که رنگ و بوی دیجیتال به بازاریابی چریکی ببخشد .

بعد از گفتن همه این نکات و مطالب به جرأت می توانم ادعا کنم که هر بازاریاب ناگزیر باید یک چریک باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *

سبد خرید